Bungie forklarer servervalget i Destiny 2 til PC

Tekst: Tor Erik Dahl
Publisert 2017-05-26

Mange ble glade da Activision og Bungie kunne annonsere at oppfølgeren Destiny 2 skal slippes til PC i tillegg til konsoll, men stemningen ble raskt litt mer lunken da det ble klart at denne versjonen ikke vil ha dedikerte servere. I stedet vil det benytte såkalt peer-2-peer, hvor det er spilleren fremfor utvikleren som er host i spillet.

Dette er ikke nødvendigvis så ille som det først hørtes ut, for Bungie har visst en egen teknologi som skal sørge for at man ikke rammes av såkalt host-migration-problem der man kan oppleve forsinkelser på grunn av vertens dårlige internettlinje. Matt Segur er sjefen for utviklingen av onlinesystemer hos Bungie, og han sier at de har laget en hybrid av dedikerte servere og peer-2-peer. Dette innebærer at selve aktiviteten i spillet blir kjørt på Bungies servere, og dermed skal man ikke oppleve forsinkelser.

Segur er også tydelig på at dette ikke er et økonomisk kompromiss, ettersom den nye teknologien har vært kostbar å utvikle. De har også vært nøye med å designe et program som skal ta folk som jukser, noe som ofte er et større problem i spill som ikke har dedikerte servere.

Ble du litt beroliget nå?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake