Assassin's Creed: Origins' lanseringsdato og mer avslørt

Tekst: Eirik Hyldbakk Furu
Publisert 2017-06-10

Så var nesten hele katta ute av sekken. Fra før visste vi hva spillet het, hvem hovedfiguren er, hvor det finner sted, og hint til flere gameplaydetaljer. Nå har vi fått lanseringsdatoen og en hel haug med gameplaydetaljer.

En Reddit-bruker har nemlig fått fingrene i det neste Game Informer-magasinet, og du kan kanskje gjette hva som er hovedartikkelen. Jepp, Assassin's Creed: Origins. Nedenfor kommer vi til å nevne en del detaljer som du kanskje helst vil spare til den offisielle avdukingen på mandag, så ønsker du å ikke vite mer enn lanseringsdatoen råder vi deg til å ikke lese det som kommer etterpå. Til dere som slutter etter dette: spillet vil slippes den 27. oktober.

Gameplayspoilere starter her. Slutt å les om du vil vente til offentliggjøringen på mandag. SPOILER, SPOILER, SPOILER!

De starter med den grunnleggende utviklingen av spillet allerede før Assassin's Creed: Unity ble lansert, noe som gjør at dette skiller seg ut på en del måter. Kontrolloppsettet er blant annet annerledes siden man ikke har en egen løpeknapp lenger. Hvor hurtig man løper avhenger nå av hvor langt du trekker analogspaken (i alle fall med kontrollere). En annen interessant ting de har endret med kontrollene er at man ikke har egne knapper for å gå oppover eller nedover lenger.

Så har vi detaljene som går mer på selve gameplayet. Etter at et bilde av en t-skjorte fant sin vei på nettet trodde mange at det var den eneste figuren vi vil kontrollere. Dette er ikke tilfellet, men Ubisoft ønsker å holde den andre hemmelig for øyeblikket. En annen ting vi får kontrollere er en ørn som vil kunne få oversikt over områder for oss. Her har de altså tatt noen tips fra andre Ubisoft-spill. Med denne muligheten skulle man tro at det berømte minikartet ville blitt overfylt, noe som kanskje er grunnen til at de nå skal ha gått over til et Fallout/The Elder Scrolls-lignende kompass.

Som vi hintet til tidligere har kampsystemet blitt endret betraktelig. Atter en gang lover de at fiendene ikke vil vente på tur under kampsekvenser, men nå vil angripe når de føler for det. Dette er en av grunnene til at skjold nå er viktig. Når du slåss vil du gradvis fylle opp en adrenalin-måler som kan brukes til å utføre et meget kraftig angrep når den er fylt opp.

Man vil igjen kunne tilpasse figuren sin på ulike måter, men det er ikke alt som vil forsterke eller svekke egenskapene. Selve utstyret og egenskapene dine er det eneste som kan forbedres på ulike måter. Dette blir nok ekstra viktig i de nye "gladiator"-kampene man kan ta del i, noe som også gjelder muligheten til å plukke opp piler du blokkerer.

I tillegg til dette får vi vite at man kan dykke i havet etter skatter, at den ikoniske kniven under håndleddet ikke vil kunne skade sterke fiender, og at puzzle-sekvensene nå skal være mer utfordrende, men ikke fokusere på knappetrykking og spaketrekking.

Høres dette lovende ut?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake