Flere utviklere røper hemmeligheter om spillene sine

Tekst: Eirik Hyldbakk Furu
Publisert 2017-09-04

Vi vet vel alle at mange spill har noen ganske interessante designvalg som vi kanskje ikke tenker over så ofte, eller som er vanskelig å sette fingeren på. Spilldesigneren Jennifer Scheurle‏ bestemte seg like godt for å spørre andre utviklere på Twitter om hvilke smådetaljer og hemmeligheter de hadde i spillene sine, og fikk noen ganske artige svar.

Blant annet kom det fram at fra og med Doom 3 har den siste delen av helsemåleren din krevd mer skade for å fjernes. Dette gjorde utviklerne for å gi oss flere øyeblikk hvor vi "såvidt klarte det".

Flere andre spill bruker lignende mekanikker. I Bioshock vil du for eksempel være uovervinnelig i omtrent to sekunder når du egentlig skulle mistet siste rest av helse. Samtidig vil orker som slåss mot hverandre i Middle-earth: Shadow of Mordor ha mer helse enn vanlig for å forlenge kampen mellom dem. System Shock valgte en litt annen fremgangsmåte med å gjøre slik at det siste skuddet ditt alltid gjorde dobbelt så mye skade.

Keep Talking and Nobody Explodes sine forstyrrende elementer vil dukke opp oftere om du gjør det bra. Slik håper de å gjøre det vanskeligere, og dermed mer spennende.

De fleste av Grand Theft Auto-spillene gjør det lettere å finne det samme type kjøretøyet du akkurat kjørte. Dette hjelper ikke bare oss med å finne en lignende sportspill eller en annen favoritt, men også med spillet sitt minne siden det ikke trenger å huske så mange ulike modeller og merker.

Hvilke andre lure spilltriks vet du om?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake