Debatten rundt loot-bokser og mikrotransaksjoner i betalte spill har fått mer bensin på bålet i kjølvannet av flere høyprofilerte saker:
Titler som Forza Motorsport 7, Middle-earth: Shadow of War og NBA 2K18 har alle havnet i skuddlinjen etter å ha inkludert loot-bokser som må kjøpes i visse deler av spillene sine. Det virker som de har til hensikt å oppfordre spilleren til å investere enda mer penger i et spill de allerede har betalt for, for å få en fullstendig opplevelse.
Saken tok en interessant vending da OpenCritic kastet seg inn i debatten ved å spørre medlemmene sine om ideer til hvordan man best kunne sette et søkelys på loot-bokser og lignende
"We're going to take a stand against loot boxes. We're looking into ways to add business model information to OpenCritic," sa en representant for selskapet på Twitter.
"Let us know your thoughts on how we can categorize and display "business model intrusiveness" on game pages in a fair and scalable way."
De la deretter til at de ville fokusere på disse punktene:
- Random / Loot box vs "Sure-thing" / buying direct
- Cosmetic vs buying power
- Exclusively paid vs can be acquired in game
- Prompts during gameplay vs dedicated store
- 100% unlock completion time with no payment
Det er interessant at en side som Opencritic velger å ta et standpunkt i en sak som denne. Om det er nok til at utviklere og utgivere tenker seg om to ganger før de putter mikrotransaksjoner inn i spillene sine gjenstår jo å se.
Hva synes du om mikrotransaksjoner i spill?