PlayerUnknown's Battlegrounds får ikke ny vannteknologi

Tekst: Eirik Hyldbakk Furu
Publisert 2017-10-31

I september offentliggjorde Gamesindustry.biz et intervju med PlayerUnknown's Battlegrounds-skaperen Brendan Greene hvor iren sa at Rare, skaperne av Sea of Thieves, hadde foreslått at Greene kunne bruke den imponerende vannteknologien deres i PUBG for å gjøre vannet mye penere og realistisk. Da hadde Greene sagt at dette hadde vært utrolig flott å få til, og at delingen av slik teknologi var en av fordelene med å samarbeide med Microsoft. Dette tolket flere medier som at PUBG faktisk ville takke ja til Rare sitt tilbud, men nå viser det seg at de ikke har gjort det.

Undertegnede syntes nemlig dette hørtes rart ut med tanke på at spillet mest sannsynlig også vil komme til PlayStation 4. Hvorfor skulle Microsoft hjelpe til med en grunnleggende ting som mest sannsynlig ville blitt brukt i konkurrentene sin utgave også? Samtidig som det ikke bare er å implementere ny teknologi i et spill. Jeg bestemte meg derfor for å spørre om herr Greene om dette da jeg fikk stille han noen spørsmål i går. Da fikk jeg følgende svar:

"Nei, dette må jeg bare spesifisere med en gang. Gameindustry og en rekke andre medier har til en viss grad misforstått det jeg sa i intervjuet. Ja, vi hadde fått tilbudet om å bruke vannteknologien, men det viste seg raskt at den ikke kunne brukes i PUBG. Vi måtte rett og slett ha gjort drastiske endringer på mye av den grunnleggende koden i spillet vårt, noe som ville tatt mye lenger tid og ressurser enn det er verdt. Det har vært fint å dele kunnskap og erfaringer med flere utviklere om ulike gameplaymekanikker og teknologier, men det er bare ikke alt som kan brukes i spillet vårt".

Vi kan altså ikke regne med å se et PlayerUnknown's Battlegrounds-kart hvor alt skjer på realistisk sjø med det aller første.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake