Da Cloud Imperium Games startet Star Citizen sin Kickstarter-kampanje for over fem år siden tok det ikke lang tid før Crytek ble interessert i å hjelpe til. Dette gjorde de blant annet med å la CIG bruke den velkjente CryEngine-motoren til å lage spillet, og med dette hjelpe dem med implementeringen av denne. Uheldigvis havnet Crytek i økonomiske problemer kort tid etter, og måtte stenge flere av studioene sine. Da kom det frem at de blant annet ikke hadde behandlet de ansatte særlig godt, noe som skapte reaksjoner i bransjen. Mange spekulerer i at dette var en av grunnene til at CIG da bestemte seg for å gå vekk fra CryEngine, og i stedet bruke Amazon sin Lumberyard-motor. Nå kan dette få rettslige følger.
Crytek har nemlig bestemt seg for å saksøke CIG for kontraktsbrudd. Kontrakten skal ha gjort det klart at bare Star Citizen skulle bruke CryEngine, at dette skulle promoteres i spillet, og at CIG skulle hjelpe til med utviklingen av motoren. Nå mener det tyske selskapet at Star Citizen-skaperne har brutt flere av disse punktene. For det første hevder de at CIG fortsatt bruker motoren i enspillermodulen av Star Citizen, Squadron 42, og dermed både bryter med avtalen om at bare Star Citizen skulle bruke den og taushetserklæringen om hvordan motoren fungerer. Noe som gjør dette ekstra komplisert er at Amazons Lumberyard-motor er en avart av CryEngine, og med det nok ligner en del. Om dette faktisk går til retten skal det nok altså bli en sak som folk med meget god peiling på slik teknologi må si sine meninger om. Uansett er ikke dette noe CIG, som fortsatt sliter med å leve opp til ordene sine, trenger nå som de atter en gang lover at spillet nærmer seg lansering.