Sjefredaktørens ønsker for det nye året

Ting og tang jeg vil se fra spillbransjen fremover.
Tekst: Suzanne Berget
Publisert 2018-01-01

Det er et helt nytt år med nye muligheter, og tradisjonen tro må man jo komme med noen ønsker og håp for tiden som kommer.

Jeg ønsker at spillutviklere fortsetter å presse grensene for hva den nye generasjonen av konsoller kan yte, og virkelig ta i bruk den kraften som er tilgjengelig i Xbox One X, PS4 Pro og PC. Jeg vil bli blåst av banen av hvor imponerende grafikk og mekanikk det er mulig å få til. Jeg vil ha store, åpne verdener som er så troverdige at det føles ut som om jeg er der! Jeg vil ha ansiktsanimasjoner som er så ekte at jeg må stille spørsmål ved det jeg ser - er det spill eller er det virkelighet? Jeg vil bli like bergtatt som aller første gang jeg fyrte opp Mass Effect eller Rage (som fortsatt er ett av mine favorittspill og jeg skammer meg ikke over det!).

Jeg vil at spillutviklere skal utnytte de mulighetene som finnes i Nintendo Switch, og virkelig utfordre grensene for hva som er mulig å få til mekanisk og gameplay-messig. Her er det mye rom for å leke seg og være oppfinnsom!

Samme med VR! Jeg kommer ikke til å være fornøyd før vi får et Ready Player One-lignende oppsett, med samme kvalitet og mulighet for innlevelse, sånn at vi kan ta en ferie fra virkeligheten og rømme den kjipe verdenen Trump er fast bestemt på å skape.

Jeg vil at de som lager spill fortsetter å utfordre vår oppfatning av hva spill kan være, og hva de kan handle om. Vi trenger flere spill som Hellblade: Senua's Sacrifice og Please Knock on My Door, spill som tar opp kjipe og vanskelige temaer, som åpner opp for dialog og forståelse, og som gjør at de som sliter føler seg mindre aleine. Vi trenger flere spill som er ute etter å lære oss noe, som vil opplyse oss, som er ute etter å forandre og utfordre status quo.

Jeg ønsker at spill blir mer inkluderende og åpner opp for mer mangfold. Se hvor bra det funker for Overwatch, for eksempel! Jeg vil at flere skal få øynene opp for hvor viktig representasjon er, og «tørre» å gå bort fra den tradisjonelle malen når de skal mekke en hovedfigur. Jeg vil fortsatt ha BJ Blazkowiczer, Doomguys, Marcus Fenixer, Nathan Draker og Joeler, men jeg vil også ha flere Aloyer, Senuaer, Lucioer, Hanzoer, Lincoln Clayer, Faith Connorser - du skjønner tegninga.

Jeg håper å se flere spillfigurer med andre hudfarger, religioner, seksuelle legninger - the works. Det finnes så enormt mye variasjon i menneskeheten - burde ikke spill reflektere dette? I tillegg hadde det vært kult med flere spill hvor hovedfiguren ikke er et menneske, eller humanoid, overhodet. Jeg gleder meg til spillmatiseringen av Animal Farm, for å si det sånn!

Jeg kunne også tenke meg at de som lager spill finner litt andre inspirasjonskilder. Altså, jeg digger norrøn mytologi, men det holder nå (med unntak av det nye Rune-spillet, for fy fadderullan som jeg gleder meg til det)! Det finnes så mye annet kult å la seg inspirere av, så tenk litt utenfor boksen og ta et steg ut av komfortsonen. Det er en veldig spennende verden der ute!

Og så ønsker jeg at vi som spillere kanskje er litt hyggeligere mot hverandre online, og aller helst skulle jeg sett at vi lot være å trakassere og true spillutviklere hvis spillet de lager ikke ble helt som vi forventet. Skuffelser er en del av livet, og vi må finne en annen måte å takle dem på enn å sende ut drapstrusler.

Og så ønsker jeg meg så klart flere spill som støtter splitscreen co-op! Og aller helst store spill, med åpen verden hvor man kan spille sammen med en annen. Tenk deg Fallout, eller Red Dead Redemption 2 med co-op! Det er drømmen det.

Hva er dine håp og drømmer for 2018?

<bild></bild>

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake