Facebook lanserer #SheTalksGames

Vil gjøre kvinner mer oppmerksomme på mulige yrker innenfor spillbransjen.
Tekst: Suzanne Berget
Publisert 2018-03-01

Det er ingen tvil om at spillbransjen er et ekstremt mannsdominert miljø (og spilljournalistikken er intet unntak), men av og til greier noen kvinner å bryte seg i gjennom mannebarrieren, og klatre opp rangstigen. Nå vil Facebook hjelpe flere kvinner å komme seg opp og frem i bransjen, og i forbindelse med det lanserte de i går #SheTalksGames. Målet med denne emneknaggen er gjøre kvinner oppmerksomme på de forskjellige yrkesmulighetene som eksisterer i spillbransjen. En nettside med videopresentasjoner av flere viktige og innflytelsesrike kvinner i spillbrasnjen har også blitt lansert, hvor en rekke forskjellige yrkesgrupper er representert, alt fra programmere til PR-ansvarlige. Håpet er at denne siden skal inspirere og engasjere spillentusiaster som gjerne vil inn i bransjen, men som ikke vet helt hvor de skal starte... eller om de våger å starte.

Gamesindustry fikk muligheten til å intervjue Aofie Brodigan, sjef for EMEA (Europe Middle East & Africa) Gaming Marketing ved Facebook, som snakket om hennes ambisjoner for nettsiden:

"Right now we have recorded 20 interviews. Our goal for 2018 is to get to 100, and to show the diversity of careers that are open in the industry."

Tidligere har jo også, blant annet, Bethesda dedikert penger til stipendprogrammer som fokuserer på kvinner og minoritetsstudenter, som tar utdannelser innen spillutvikling eller koding. Det er spennende at en så stor aktør som Facebook tar et steg inn i kampen om å få flere kvinner inn i spillbransjen.

Hva synes du om denne typen tiltak?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake