Lawbreakers-utgiver får $900 000 i bot for lootbokser

Tekst: Suzanne Berget
Publisert 2018-04-11

The Korean Consumer Agency har delt ut noen ganske heftige bøter til tre koreanske spillselskaper som byrået mener har lurt forbrukerne med lootboksene sine. Et av disse selskapene er Nexon (som samarbeidet med Boss Key på CliffyBs flopp Lawbreakers). The Korean Consumer Agency konstaterer at Nexon ikke har vært tydelig nok på hvor stor sannsynlighet det er for å få spesielle belønninger gjennom lootboks-systemet deres, og har bøtelagt dem med $900 000, mens de andre to selskapene har fått betraktelig mindre bøter.

Dette er nøyaktig den typen regulering spillselskaper behøver for å sørge for at de alltid er ærlige om hvor stor sannsynlighet det er for å få en spesifikk belønning gjennom lootbokser. Dette blir mer og mer vanlig, og i Kina har denne typen regulering pågått i flere år allerede, Vi håper jo at disse heftige bøtene får andre selskaper til å tenke seg om både en og to ganger når de implementerer lootbokser.

Kotaku, som først gjorde oss klar over saken, har litt flere detaljer å komme med:

"The Korea Herald reports (via DOT esports) that Nexon's fine comes as a result of its advertising of loot boxes for a Sudden Attack event, in which two of 16 puzzle pieces (which when completed could grant an in-game bonus) were offered in $0.85 purchases. The Korean FTC argued that consumers believed the odds of obtaining each piece were the same, when in fact some of the pieces would only be present in 0.5% of loot boxes. They highlighted the case of one player who spent $430 trying to get the pieces as an example of the effect that advertising was having on players."

Counter-Strike Nexon: Zombies inneholder haugevis med lootbokser...og zombier.

<bild>Lawbreakers, som ble utgitt av Nexon, hadde bøttevis med lootbokser.</bild>

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake