Assassin's Creed-skaper vil ha flere tidsperioder i samme spill

Tekst: Eirik Hyldbakk Furu
Publisert 2018-07-05

Assassin's Creed: Unity fikk en god del kritikk da det ble lansert. Mye av dette skyldtes tekniske problemer, så det høres ut som om Ubisoft uansett vurderer å bygge videre på noe av det Unity prøvde seg på.

Ubisoft Canadas "executive Vice President of Creative", Lionel Raynaud, har lagt ut en lang melding hvor han forteller litt om studioets tanker rundt Assassin's Creed-seriens fremtid, og han har en del interessant å si. Blant annet sier han at sterkere maskinvare kanskje vil gi dem sjansen til å prøve noe flere av utviklerne har ønsket å teste ut, nemlig å ha ulike tidsperioder i samme spill.

"Vi ville fått mulighet til å ha ulike historiske tidsperioder i samme verden. I Assassin's Creed kunne vi for eksempel bruke Animus-maskinen til å reise til den ene eller andre tidsperioden. Eller så kunne vi hatt ulike deler av verden koblet sammen med reisesystemer, noe som ville gjort slik at Far Cry- eller Watch Dogs-spill kunne finne sted i ulike land vi får reise sømløst mellom."

I tillegg til dette gir han en slags forklaring på hvorfor studioet i stor grad her gått bort fra Desmond Miles-historien. Han sier for eksempel at de nyeste spillene har gått over til korte, mer enkeltstående historier slik at det blir lettere for dem å bygge videre på hvert spill etter lansering.

"Det som startet denne avgjørelsen var ønsket om å ikke skape begrensede opplevelser. Tanken brukte å være at vi hadde en konflikt, et avsluttende oppgjør, og deretter var spillet ferdig. For eksempel ved at du dreper hovedskurken. Vi bygger en sterk nemesis, og målet i spillet er å drepe han eller frigjøre landet. Vi har gjort dette en del ganger i spillene våre. Men når du lykkes vil du måtte forlate spillet siden det ikke er mer å gjøre. Målet vårt har derfor blitt å bryte dette, og i stedet gjøre det slik at du er helten i en region eller for en folkegruppe flere ganger, ikke bare én. Om du blir kvitt en diktator eller en motstander vil noe nytt skje i verdenen, og dermed har du et nytt mål."

Raynaud snakker også om hvordan studioet har utviklet seriene sine ved å bruke data de har samlet inn og spillernes tilbakemeldinger til å gjøre store endringer, så det er interessant lesning.

Hvordan liker du tanken på et Ubisoft-spill hvor vi fritt kan utforske store deler av verden eller ulike tidsperioder?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake