Super Smash Bros. Melee skapte ganske delte reaksjoner blant folk da spillet kom til GameCube. Mange mente at spillet var for teknisk krevende, mens mange likte denne dybden såpass godt at spillet har blitt en esports-slager. Skaperen selv, Masuhiro Sakurai, kan nå fortelle at han ikke ønsker å splitte spillerbasen slik med Super Smash Bros. Ultimate.
I et intervju med Washington Post gjør han det klart at det kommende Nintendo Switch-spillet skal være lettere å sette seg inn i for nybegynnere:
"Jeg tror at mange Melee-spillere elsker Melee, men samtidig tror jeg at mange andre spillere ga opp Melee på grunn av at det er for teknisk. De kan holde følge med det. Jeg vet det er spillere som fikk tendinose av å spille og tukle så mye med kontrolleren. Det tærer virkelig hardt på spilleren, og jeg føler at et spill virkelig burde fokusere på hovedmålgruppen sin."
Videre sier Sakurai-san at han føler fokuset på "hardcore"-spillere går imot Nintendos generelle filosofi:
"Filosofien bak disse tankene passer ikke til Nintendos filosofi ved at noen av disse spillerne konkurrerer om premiepenger. Det kommer til et punkt hvor de spiller for pengenes skyld, og jeg føler at dette ikke samsvarer med Nintendos filosofi om hva spill skal dreie seg om."
Dette skal være en av grunnene til at de ikke har gjort særlig mange store endringer i Super Smash Bros. Ultimate. Er du enig med tankegangen, eller burde de gjort litt mer for de mer erfarne der ute?