Phil Spencer skapte en god del debatt da han avsluttet Microsofts E3-konferanse med å snakke om streaming og bekrefte at de allerede var godt igang med utviklingen av nye Xbox-konsoller. Når det gjelder sistnevnte var det særlig at Spencer sa konsoller i flertall som fikk mange til å sperre opp øynene. Planla Microsoft å slippe flere Xbox-konsoller samtidig om noen år, og hva ville fokuset på streaming bety for dem eventuelt? De siste ukene har det gått flere troverdige rykter, og flere av disse støttes nå opp av enda flere folk vi stoler på.
Blant annet har journalisten Brad Sams lagt ut en video hvor han bekrefter flere av detaljene vi har hørt den siste tiden. Sams er kjent for å ha veldig pålitelige kilder hos Microsoft, og disse skal nå ha bekreftet at prosjektet som går under kodenavnet Scarlett består av to ulike produkter. Det første er en ny, sterkere Xbox som alle selvsagt forventer å se, mens den andre er en slags streamingboks. Sistnevnte vil ikke være like sterk som den første, for den vil i stedet streame spillene. Slik trengs det ikke særlig kraftig maskinvare for å kjøre spillene, men en ganske hurtig nettverk. Grunnen til at mange har vært tvilende til noe slikt i lang tid er blant annet frykten for økt responstid, lagging og lignende ting som streaming over nett raskt fører til, men Sams' kilder hevder at Microsoft skal ha funnet en løsning på dette ved å blant annet la harddisken samle inn noe av denne informasjonen fortløpende.
Vi må som forventet uansett smøre oss med litt tålmodighet mens vi venter på offisielle informasjon, for planen skal visstnok være å lansere begge disse produktene i 2020.
Dette stemmer jo godt overens med både det vi har hørt snakk om før og filosofien Microsoft har fokusert stadig mer på. Ved å slippe et streamingprodukt slipper de å bruke så mye penger på produksjonen av kraftige konsoller, og i stedet tjene penger på Xbox Live Gold, Xbox Game Pass og generelt salg av spill. De ønsker uansett ikke å glemme personer med ingen eller dårlig nettilgang, og vil tilsynelatende også lansere en tradisjonell konsoll hvor alt arbeidet gjøres i den lokale maskinvaren. Det skal bli veldig interessant å høre hvordan Microsoft fremstiller dette, for forrige gang de prøvde noe liknende ble de slaktet.
Tror du de blir det denne gangen også , eller har tiden kommet for å virkelig ønske streaming velkommen til spillindustrien?