Ubisoft hevder spill ikke kan være åpenlyst politiske

Tekst: Suzanne Berget
Publisert 2018-10-18

Spill og politikk? Nei takk! Det er i hvert fall holdningen til utviklerne av The Division 2. Ifølge VG24/7 sa COO i Ubisoft Massive, Alf Condelius, under Sweden Game Conference at det å kombinere politikk og spill kan være skadelig for sistnevnte, og at det derfor er best å ikke være åpenlyst politisk i produkter laget for underholdning.

"It's a balance because we cannot be openly political in our games" sa han. "It's a universe and a world created for people to explore how to be a good person in a slowly decaying world.But people like to put politics into that, and we back away from those interpretations as much as we can because we don't want to take a stance in current politics."

"It's also bad for business, unfortunately, if you want the honest truth. But it is interesting and it is a discussion that we have, and it's an ongoing discussion we have with our users, of course, because people want to put an interpretation into the universe that we create and they want to see their own reality in the fantasies that we give them, and the stories that the games are."

Det er interessant at Ubisoft og Massive har valgt å være så vage når det gjelder politikk i spillet deres, spesielt siden kildematerialet det er basert på, altså bøkene til Tom Clancy, er tung påvirket og inspirert av virkeligheten og den gjeldende politiske situasjonen.

Det står i hvert fall i skarp kontrast til utviklere som, for eksempel, CD Projekt Red, som har gjort det veldig tydelig at Cyberpunk 2077 er politisk. Hva synes du om tankegangen til Alf Condelius?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake