Assassin's Creed-skaper forlater EA og Star Wars

Tekst: Eirik Hyldbakk Furu
Publisert 2018-10-22

Electronic Arts ansatte raskt mange kjente spillutviklere og produsenter da de fikk rettighetene til Star Wars, så det var ikke rart folk gledet seg til å se hva selskapet kunne få til. Dessverre har det etter hvert blitt tydelig at det er utfordrende og tidkrevende å lage gode Star Wars-spill, noe som har ført til problemer for mange av prosjektene. I fjor ble det blant annet kjent at Dead Space-studioet Visceral Games ble lagt ned og Star Wars-prosjektet deres nærmest startet på nytt, noe som også betydde at Uncharted: Drake's Fortune-skaperen Amy Hennig forlot EA. Nå er det enda et velkjent navn som sier farvel uten å vise særlig mye av talentet sitt.

Jade Raymond, som blant annet var kjent som en av hovedkvinnene bak Splinter Cell- og Assassin's Creed-serien før hun overtok som leder av nyetablerte EA Motive, kan nemlig avsløre at hun nå har sagt opp. Dermed fullfører hun altså ikke jobben med det "open world" Star Wars-spillet EA Motive har jobbet med de siste årene, noe som betyr at hun "bare" har fått laget historiedelen i Star Wars Battlefront II under sin tid i EA. Det høres uansett ikke ut som om lederskiftet over til Maxis- og Bioware-produsenten Samantha Ryan vil få konsekvenser for den videre utviklingen, så dette får i alle fall ikke like store innvirkninger som nedleggelsen av Visceral. Det er uansett interessant å se hvor få av de annonserte Star Wars-spillene som faktisk har kommet ut siden EA og Disney inngikk avtalen sin for litt over fire år siden. For å bruke et velkjent sitat: I have a bad feeling about this. Forhåpentligvis ender både dette prosjektet, Titanfall-skapernes prosjekt og resten opp med å være gode spill etter lang tid i ovnen.

Her er hele pressemeldingen fra EA:

"EA Studios is focused on bringing more creative new games and content to players. Laura Miele and her team have taken several steps internally to better support our game makers in this pursuit, such as expanding Samantha Ryan's portfolio to lead additional studios, including Motive. Samantha is known for driving creative design and supporting game teams so they can bring their visions to life. She is a deeply experienced game-maker with a gameography that spans from The Sims to Batman: Arkham City to No One Lives Forever to the highly-anticipated Anthem. With this change, Jade Raymond has decided to leave Electronic Arts. In her time with us, Jade helped to build great teams, and our projects underway at Motive and other studios continue unchanged. We're appreciative of all of her efforts, and we wish Jade all the best as she moves on to her next adventure. We are driving greater creativity into everything we do across EA Studios, and we'll look forward to sharing more in the months to come."

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake