PlayStation dropper E3 2019

Tekst: Eirik Hyldbakk Furu
Publisert 2018-11-15

Den beryktede Electronic Entertainment Expo-messen, bedre som kjent som E3, har vært et av årets høydepunkt for spillere verden over i tjuefire år nå, men det er tydelig at messen har mistet en del av betydningen sin etter internetts fremgang. Blant annet har vi sett Electronic Arts forlate messen, Microsoft hadde sin konferanse og mesteparten av spillene sine utenfor messens Los Angeles Convention Center og Nintendo har nøyd seg med Direct-sendinger fremfor store konferanser de siste årene. Derfor er det mange som mener at Sony kanskje er det eneste selskapet som holder liv i messen. Da lever i så fall messen veldig farlig neste år.

Nå kan Sony nemlig fortelle at de ikke vil delta på E3 2019. De vil ikke ha konferanser, og vil heller ikke stille med spillene sine på messegulvet. Dette er den første gangen på tjuefire år at Sonys PlayStations-avdeling ikke kommer til messen, så man kan trygt si at dette vil få store konsekvenser. Selskapet ønsker ikke å si noe veldig detaljert om hvorfor de dropper neste års messe, men nøyer seg med litt den samme meldingen vi fikk da de bestemte seg for å droppe årets PlayStation Experience:

"As the industry evolves, Sony Interactive Entertainment continues to look for inventive opportunities to engage the community," said Sony in a statement. "PlayStation fans mean the world to us and we always want to innovate, think differently and experiment with new ways to delight gamers. As a result, we have decided not to participate in E3 in 2019. We are exploring new and familiar ways to engage our community in 2019 and can't wait to share our plans with you."

Personlig forstår jeg avgjørelsen. Spillindustrien har som sagt endret seg kraftig de siste årene, noe pressekonferansene har bært preg av også. Når Sony i tillegg i hovedsak ville fokusert på Death Stranding, Ghost of Tsushima og The Last of Us: Part II, tre spill vi allerede har sett og hørt en del om, er det kanskje ikke noe poeng i å ha en konferanse når mesteparten av tiden da ville blitt dedikert til tredjepartsspill som utgiverne selv stadig annonserer før messen. I tillegg tyder jo dette på at de fleste neste store annonseringene fra Sony selv vil handle om PlayStation 5, noe de mest sannsynlig sparer til en helt egen event hvor alles øyne og ører er rettet mot dem. Uansett skal det bli gøy å se hvordan nyhetsspredningen blir neste år som følge av dette.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake