The Division 2 får langt mer effektive ferdigheter

Tekst: Eirik Hyldbakk Furu
Publisert 2018-11-30

The Division lar oss bruke spesielle ferdigheter som kan redde oss ut av farlige situasjoner på ulike måter avhengi av hvilken du er utstyrt med. Turrets som skader fiender og stjeler oppmerksomheten deres, en skade-og beskyttelse-økende innsprøytning og ballistiske skjold er bare noen eksempler på hva vi finner i spillet som allerede er på markedet. Nå kan Massive Entertainment gi oss nærmere informasjon om noen av ferdighetene som blir å finne i The Division 2 også, samt fortelle hvordan systemet har blitt forbedret.

Utviklerne sier at ferdighetene generelt har blitt mye sterkere, samtidig som at det å bruke dem riktig virkelig tar dem til nye høyder. En av grunnene til dette er at hver ferdighetene nå kan modifiseres på enda flere måter, og dermed passe til enda flere ulike situasjoner. Dette kommer klart frem av de fem ferdighetene de gir nærmere informasjon om:

Chem Launcher: er som du kan tenke deg en granatkasterlignende sak. Denne kan du bruke fire ulike typer ammunisjon i, hver med sin unike effekt. For eksempel vil Firestarter spre en svært flammefarlig gass som antennes av den minste gnist, så fiender vil sette seg selv i fyr og flamme om de avfyrer skudd eller du på en eller annen måte gjør noe annet som får det til å slå gnister. En annen variant så vi i E3-demoen hvor et skum festet seg rundt fienden og stivnet slik at de ikke kunne bevege seg. I tillegg har vi syrlig gass som spiser seg gjennom rustninger, turrets og andre beskyttende eller meknaniske ting fienden kan ha. Den fjerde varianten er på sin side mer av den støttende varianten for deg og partnerne dine ved at den reparerer rustningene deres.

Droner er også tilbake, og denne gangen får vi endelig bruke dem på forskjellige måter. Den mest grunnleggende varianten bruker en turret til å skade fiender. Er du heller ute etter å beskytte et bestemt område kan en defensiv variant sendes ut for å reflektere innkommende kuler med mikrobølger. Specialist-varianten for skarpskyttere fungerer på sin side nesten som Pulse ved at den markerer fiender i områder. Den mest eksplosive varianten lar oss sende dronen til et bestemt område å fly over mens den bomber stedet. Dronen kan sannelig reparere rustninger den også, men i motsetning til granatkaster bare spesifikke mål.

Om én drone ikke er nok kan du også bruke den såkalte Hive-ferdigheten som sender ut en gruppe mikrodroner til bestemte områder. Stinger-varianten vil sverme seg om fiender som befinner seg i området og angripe de svakeste punktene deres. Dette er den mest offensive varianten, for de andre alternativene reparerer rustninger, gir partnere en boss som forbedrer en rekke egenskaper og ikke minst gjenopplive dem.

Så har vi noen gamle kjente. Seeker Mines var også noe vi fikk se i E3-demoen. Disse vil oppsøke fiender eller venner avhengi av varianten uten at du trenger å gjøre mer enn å slippe dem fri. Den mest ordinære varianten vil eksplodere når den er i nærheten av fiender, mens en annen vil skyte seg opp i luften og spre eksplosjoner over et større område.Er fiendene spredd kan det lønne seg å bruke varianten som deler minen inn i mindre deler, hvor hver av dem oppsøker ulike mål. Så har vi selvsagt en variant som oppsøker venner for å reparere rustningen deres.

Til slutt har vi en av mine favoritter fra originalen, nemlig turreten. Både de mitraljøse-, flammekaster- og rakett-fokuserte utgavene er tilbake, samtidig som at en skarpskyttervariant vil sikte seg inn på ting som er lengre unna og på akkurat de samme delene som deg om ønskelig.

Disse ferdighetene er bare noen få av dem som vil være tilgjengelige i The Division 2, og ønsker du å se noen små klipp av enkelte situasjoner med dem kan du klikke deg inn her.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake