Uncharted-skaper mener open world-spill sliter med historier

Tekst: Eirik Hyldbakk Furu
Publisert 2019-02-27

Amy Hennig, kjent for å være skaperen av historien i spill som Uncharted: Drake's Fortune og Legacy of Kain, har blitt kjent for å ha sterke meninger om single player-spill og historier gjennom årene, noe hun ikke har tenkt å gi seg med. For noen dager siden kunne også hun dele synet til mange andre ved å si at de store utgiverne er meget varsomme med å støtte single player-fokuserte spill de siste årene siden det "er mindre penger i det", og nå har hun luftet tankene om en annen meget vanlig trend i spillverden: open world-spill.

I et intervju med Gamesbeat sier hun at open world-konseptet gjør det ekstremt vanskelig å fortelle en skikkelig historie, blant annet siden vi som spillere aldri får konsentrert oss skikkelig om plottet siden mye fokus også ligger på ferdighetsutvikling, sideoppdrag og annet som kan ødelegge litt av flyten i historien:

"When we say single-player is dead — and again, I don't subscribe to that — I think people are also talking about narrative games. Not just a game that you can play by yourself, because of course there's plenty of that, but whether narrative is still front and center as one of our key tenets of the title. It's just harder to do. Yes, you can look at Spider-Man and Red Dead and God of War, and they're deeply narrative. But they're also really long. There's also an understanding that a lot of people may never finish it. They'll only play the first part of a game(...)The length and complexity and the layers that are in these games now, sub-missions and skill trees, all these things are great. I'm not saying we shouldn't have them. But it makes it harder. It's harder to tell a single-player, narrative-focused game."

Hun poengterer også at lengden på mange av dagens spill strekker seg over flere titalls timer, mens det var mer vanlig med 5-10 timer før, noe som gjorde det mye lettere å fortelle en historie som var engasjerende hele veien uten å måtte ha noe småkjedelig fyll imellom.

Er du enig med Hennig?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake