Nintendo avslørte for noen år siden at de ville begynne å utgi mobilspill, og en del av disse er blitt kritisert for å benytte seg av en forbrukerfiendtlig inntjeningsstrategi. Nå later det til at Nintendo aktivt justerer på spillenes balanse så spillerne ikke oppfordres like mye til å bruke penger, og selv om det lyder godhjertet, så kritiseres de av deres investorer.
En rekke kilder har snakket med Wall Street Journal om denne praksisen, og de forteller at Nintendo er bekymret om hvorvidt forbrukerne ser dem som grådige, så derfor instruerer de utviklerne, samt eksterne partnere hos DeNA og CyberAgent til å justere spillene så de belønner spillerne naturlig.
Så hvorfor ønsker Nintendo aktivt å tjene mindre penger på mobilspillene? Én kilde forteller at det er fordi Nintendo ser på mobilspillene som reklame for kjerneforretningen, nemlig konsoller og tradisjonelle spillutgivelser.
Én anonym CyberAgent-utvikler har sagt følgende om Nintendo-mobilspillet Dragalia Lost:
"Nintendo is not interested in making a large amount of revenue from a single smartphone game. If we managed the game alone, we would have made a lot more."