id Software forklarer hvorfor Doom Eternals mellomscener foregår i tredjeperson

Tekst: Silje Marie Ruud Slette
Publisert 2019-06-18

Førstepersonsspill pleier aldri å bryte perspektivet, for da ødelegges innlevelsen. Dette gjelder også for mellomscener, hvor spilleren konstant sitter bak øynene på hovedkarakteren for å å beholde illusjonen. Sånn var det i Doom 2016, men sånn blir det ikke i Doom Eternal.

Mellomscenene her vil nemlig bryte perspektivet, og presentere seg selv fra tredjeperson via et uavhengig kamera. I et intervju med VG247 forklarer regissør Hugo Martin at det er "mer effektivt".

"And it's more efficient. I mean a lot of times if you stay first-person, it's harder, it gets more complicated, there's more moments of, 'stand still while someone vomits exposition at you and, why aren't I engaging, why am I standing still, I'm the Doom Slayer?' So if you notice with all the scenes, there's a fluidity to them. Every single decision, whether it's third-person cutscenes or big floating guns, it's in the service of the game. That's it. It's better for the game, we do it."

Bryr det deg at scenene bryter perspektivet?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake