Førstepersonsspill pleier aldri å bryte perspektivet, for da ødelegges innlevelsen. Dette gjelder også for mellomscener, hvor spilleren konstant sitter bak øynene på hovedkarakteren for å å beholde illusjonen. Sånn var det i Doom 2016, men sånn blir det ikke i Doom Eternal.
Mellomscenene her vil nemlig bryte perspektivet, og presentere seg selv fra tredjeperson via et uavhengig kamera. I et intervju med VG247 forklarer regissør Hugo Martin at det er "mer effektivt".
"And it's more efficient. I mean a lot of times if you stay first-person, it's harder, it gets more complicated, there's more moments of, 'stand still while someone vomits exposition at you and, why aren't I engaging, why am I standing still, I'm the Doom Slayer?' So if you notice with all the scenes, there's a fluidity to them. Every single decision, whether it's third-person cutscenes or big floating guns, it's in the service of the game. That's it. It's better for the game, we do it."
Bryr det deg at scenene bryter perspektivet?