Mobilspill er ikke noe vi ofte dekker her på Gamereactor. Jo, en nyhet om Call of Duty: Mobile eller Pokémon Go kan jo dukke opp, men vi fokuserer mest på tungvekterne. Dog er det vanskelig å underkjenne at i visse deler av verden holder mobilspill på å ta fullstendig over, eksempelvis i Kina.
Databyrået QuestMobile har offentliggjort en rapport om spillvanene blant den kinesiske befolkningen, og veksten her har vist seg å være slående. Først og fremst stiger markedet i omsetning konstant, og i forhold til i fjor har den steget hele 21.5% i 2019.
Målingen ble foretatt i juni, men herfra anslås det at 691 millioner spiller mobilspill støtt. Det betyr at omtrent halvparten av befolkningen spiller spill på deres smarttelefoner. Dette er faktisk et fall siden februar 2018, hvor antallet ble målt til å være 772 millioner.
Den gjennomsnittlige spiller i Kina brukte 18.5 timer i mobilspill i juni. Kina er for øyeblikket verden største marked for spill, men det forventes faktisk at USA vil overta snart, da utviklere og utgivere fortsatt ikke har lyst til å utvikle spill til det kinesiske markedet, da de ofte ikke godkjennes av den komiteen som er satt til å spesifikt godkjenne alle spill som utgis på det kinesiske marked.
I 2018 stoppet de eksempelvis godkjennelser av spill i hele ni måneder.