Her kommer en liten nyhetssak som noen av dere kanskje ikke har tenkt over siden både Sony og Microsoft har skrytt av at hendholdsvis PlayStation 5 og Xbox Scarlett vil gjøre lastetidene mye kortere. Om du derimot tenker litt realistisk og/eller er en utvikler vet du bedre enn å tro at dette alltid blir tilfellet.
For som Mika Vehkala, "technical director" for Alan Wake/Max Payne/Control-studioet Remedy, sier i et intervju med PlayStation Official Magazine handler det også om utviklerne vil lage enda større filer på grunn av bedre grafikk og hvordan de optimaliserer spillene:
"If games would stay the same in terms of scope and visual quality it'd make loading times be almost unnoticeable and restarting a level could be almost instant [in PS5 games].
However, since more data can be now used there can also be cases where production
might be cheaper and faster when not optimising content, which will lead into having to load much more data, leading back into a situation where you have about the same loading times as today."
Spillere verden over forventer jo at de neste konsollene vil by på enda penere spill enn de vi ser på PS4 og Xbox One, noe som betyr at de i utgangspunktet vil kunne ta opp mer plass og dermed kreve lenger innlastningstid. Så om noen lager et spill som ser like bra ut og bare tilbyr de samme tingene som i dag ville lastetidene sikkert vært nærmest ikke-eksisterende, men siden standardene stadig heves kan du være veldig sikker på å se en lasteskjerm eller to på PlayStation 5 og Xbox Scarlett også.
Hvordan er din prioritering når det kommer til bildeoppdatering, detaljer i verdener og lastetider?