Den store amerikanske forretningskjeden Kmart har nettopp offentliggjordt på en nyhetskonferanse at de vil innføre en alderspolitikk for å forhindre at mindreårige kjøper voldelige computerspill.
Spill som ikke er egnede til barn under 17 år, vil kreve legitimasjon fra kjøper eller verge, ved kassen.
Walmart, en annen stor forretningskjede meddelte kort etter Kmarts annonsering at de vil bruke samme politikk i deres forretninger over hele USA. Jeff Simmons, direktøren for Toys R Us i USA bifaller Kmart og Walmarts tiltak i kampen mot computerspillsvold, et skritt som Toys R Us selv har tatt tidligere. Han uttaler at han helst så at forretningene helt holdt opp med å selge de voldelige computerspillene, fordi han mener at alt for intens involvering i voldelige computerspill, kan gjøre barn og unge voldelige. Kmart kommenterte dette med at de ville la foreldrene treffe den beslutningen.
Kmart regner med at den nye politikken trer i kraft den 15. oktober, i forbindelse med sesongen for juleinnkjøp. Walmart er ennå usikre på når de starter deres alderspolitikk, men har allerede i forkant investert $3 millioner av dollar på å opplyse forbrukerne om det rate-system som finnes på computerspillene.
Utover dette er der blitt satt igang en undersøkelse for å finne ut om voldelige computerspill, har barn som målgruppe.