Jeg fikk muligheten til å slå av en prat med Mike Denny, Script Designer for Grey Matter, som er i gang med utviklingen av "fortsettelsen" på id Softwares kultklassiker fra starten av nittitallet. Spillet har vært underveis i 1¢ år nå, og Mike bekreftet, at spillet nærmer seg alpha-stadiet, og at vi muligvis vil se spillet på hyllene til jul 2001.
I spillet skal du bekjempe den tyske generalen Himmler og hans planer om å overta verdensherredømmet med hans sykelige biologiske eksperimenter. Gled deg til å bekjempe både tyske soldater enmassé, zombier og muterte krigere, alle sammen laget i den styggeste 2. verdenskrigs-stil, som bare QuakeIII-motoren kan vise dem.
En full artikkel om spillet får dere etter hjemkomsten fra E3, men jeg kan bare ikke vente mer med å fortelle om selve spillopplevelsen: Dette spillet er monstermorro. Good to be back, er alt jeg kan si! For det første er ikke Q3-motoren til å ta feil av, grafikken er fantastisk, spesiellt selvfølgelig på den PIII 1.3 Mhz m. geForce 3, som vi prøvde spillet på. Styringen blir enkel for de fleste shooterfans, og fra den spede starten med L³geren til en ren ildkamp med den slemt skadelige flammekasteren (MÅ oppleves live), er det virkelig lagt opp til et actionspill med stort Aaaaah!
AI'en er fantastisk, og faktisk står Mike, jeg snakket med, for programmeringen av nettopp denne. De tyske Fritz'ene er ikke lenger noen dumme dönere, som farer forvirret rundt, som i de fleste andre 3D-shooters, men derimot, relativt sett, temmeligt intelligente, bl.a. i kraft av de fire "Alert states", de kan komme i, alt etter om de vet, du er tilstede (Alert eller Combat), eller om de TROR, de ved du er i området (Query). Den typiske vaktposten vil sidde i Relaxed-mode, helt til det er fare på ferde - det vil si, at så lenge du ikke vekker oppsikt, er det gode muligheter for å begå en masse snikmord med din rustne bajonett. Vagtene kan også høre dine mer larmende ugjerninger gjennom dører og rundt hjørner, så du bør ikke føle deg alt for sikker i den tyske borgen.
I den store follow-up artikkelen etter E3 vil jeg selvfølgelig gå mer i dybden om selve spillopplevelsen og mye annet fra intervjuet, men én ting må ikke ligge stille for lenge: følelsen av å blåse i filler dumkopfs med den superfete flammekasteren. Dette våpenet er SÅ fett laget, skyter en nærmest pumpende, levende stråle ild, som antenner de stakkars fiendene med en gang, og sekunder etter lar deres egne forkullede kroppsdeler kollapse. Makabert, men utrolig tilfredsstillende!
En annen ting, som har ligget som et skummelt mysterie alt for lenge, er om spillet vil støtte multiplayer. Svaret er et rungende JA, med Deathmatch som den en