Folkene bak Baldurs Gate-serien er virkelig på vei med en hit i form av spillet Neverwinter Nights. Det er spillet, vi alle har ønsket oss: Et stort rollespill av samme episke proporsjoner som Baldurs Gate, men med muligheten for å skape sine egne dungeons og eventyr i beste DM-stil (etter AD&D 3. regelsett.)
Rob Bartel, som er ansvarlig for Writing & Design på Neverwinter Nights, bød på en demonstrasjon og en prat om spillet, det skulle vise seg å være helt fantastisk.
For det første skiller spillet seg fra Baldurs Gate ved å være i full 3D med skygger og heftige, hardware akselererte effekter, og det ser ganske enkelt fantastisk ut.
For det andre kan spilleren endre sitt utseende, fra kroppsbygning, ansikt, hud, hår, våpen, rustning med mer. Det finnes millioner med kombinasjoner, så ikke mer: "Hey, jeg er han i den svarte rustningen, til høyre der... nei, den andre høyre!". Det vil dessuten være over 200 tegnede portretter å velge mellom, på oppfordring fra BG-fans verden over.
Dungeon Master
Som Dungeon Master kan man designe levels, som kan foregå i vidt forskjellige miljøer, for eksempel de klassiske dungeons, skoger, fjell, islandskap og så videre. Dungeon Masteren setter regler for, hvilke monstre og NPC'er som er hvor, konstruerer dialogen, ja faktisk hele historien for banen, og styrer stort sett alt.
Deretter kan Dungeon Masteren selv delta (nettverk/online) eller lene seg tilbake, og se på. Hvis det skulle bli bruk for det, kan du også hoppe inn i en aktiv rolle som DM, og blande deg i dialogene! Genialt!
Endelig ett bra konstruert skall, hvor man kan leve ut sine rollespills-drømmer. PC'en er ikke lenger bare mediet, man som spiller opplever alt i gjennom. Den har med Neverwinter Nights nå også blitt verktøyet, som det hele skapes og bygges ut med.
Enda en fet ting er, at man kan linke de designede banene, enten på sin egen server, eller med andre spilleres baner på nettet. Det her blir stort - opp til 64 spillere på hver spillserver - samtidig!
Vi tester
På et par minutter fikk vi skapt en klassisk dungeon, med en gjeng Goblins og en Balor demon. NWN-Editoren, som i Biowares øyne er halvparten av hele spillet, kjører smukt i 3D, hvor det kan zoomes, roteres og plantes hjemmelagede objekter, skatter og monstre, så det halve kan være nok. Og da Rob skiftet fra editoren til selve spillet, trodde jeg bare ikke på det!
Grafikken, de levende skyggene fra hans figurs medbragte fakkel, lensflare fra den magiske staven - ja, jeg ble totalt blåst overende!
Rob fikk testet et par spells, blant annet den beskyttende Premonition Spell og en lynende blå omgang Lightning Bolt på de stakkars Goblin'ene, som måtte lide High Voltage-døden oppe langs veggene.
Foreløpig kan vi konstatere, at Neverwinter Nights ruler! Vi vil fortelle mye mer om spillet, når vi kommer tilbake fra L.A. Vi har filmet en del underveis i intervjuet med Rob Bartel, og det kommer en fyldig artikel etter E3, blant annet med mer om banedesign, spillerdesign, gameplay og mye annet - inntil da må du nøye deg med den nyeste offisielle traileren fra Bioware.
Du finner traileren her!