Nvidia fortsetter sin strategi med ny chiputgivelse hvert halve år. Geforce1 banket 3dfx på plass. Geforce2 gjorde mange gamere glade. Geforce3 gjorde mange gamere fattigere og Geforce4 vil kanskje gjøre noen lei av det. John Carmack som er sjefsprogrammør på Doom3 har nylig slått i bordet.
Geforce4 MX er nemlig en foredling av Geforce2 teknologien og derfor mangler den mange av de featurene som ble introdusert med Geforce3. Problemet oppstår fordi, at de nye Nvidia teknologiene bl.a. opererer med vertex shaders, avansert lysgjengivelse og flere teksturer samtidig. Doom 3 blir det første spillet som supporter disse nye featurene og dette er årsaken til Carmacks smerteskrik.
Her er konklusjonen i uttalelsen hans o not buy a GeForce4-MX for Doom.
Nvidia has really made a mess of the naming conventions here. I always thought it was bad enough that GF2 was just a speed bumped GF1, while GF3 had significant architectural improvements over GF2. I expected GF4 to be the speed bumped GF3, but calling the NV17 GF4-MX really sucks.
GF4-MX will still run Doom properly, but it will be using the NV10 codepath with only two texture units and no vertex shaders. A GF3 or 8500 will be much better performers. The GF4-MX may still be the card of choice for many people depending on pricing, especially considering that many games won't use four textures and vertex programs, but damn, I wish they had named it something else.
As usual, there will be better cards available from both Nvidia and ATI by the time we ship the game.