Ifølge Microsoft har deres sorte boks, med det grønne øyet, etablert seg som den nest mest solgte konsollen i Europa. Og det liker de jo godt...
De to opinionsfirmaene Chart-Track og GfK har samlet inn salgstall over hele Europa og er kommet frem til at hver gang det blir langet en GameCube over disken, så blir det langet to Xbox'er over samme disk.
Her følger et utdrag av pressemeldingen:
OSLO, 20. JANUAR 2002 - I løpet av den korte tiden Xbox(tm) har vært tilgjengelig i Europa, har spillkonsollen allerede inntatt en soleklar andreplass. Med en markedsandel på 20,4 prosent, må GameCube se seg knust med sine 10,7 prosent. Dette gjør Xbox til den raskest voksende spillkonsollen noen gang.
Tall fra Chart-Track1 og GfK2 for 2002, viser at Xbox har passert over en million solgte konsoller i England, Frankrike og Tyskland - dobbelt så mange som Nintendos GameCube. Dette kombinert med sterke salgstall fra resten av Europa, plasserer Xbox godt foran GameCube.
Spillentusiaster i hele Europa, viste sin entusiasme for Xbox ved å nesten tømme alle butikker i regionen for konsollen. Også utgaven som kom i begrenset opplag før jul, Sega Christmas Pack from Xbox, ble utsolgt i mange butikker. Noe som også er med på å bevise konsollens stigende popularitet.
Neil Thompson, markedsdirektør Xbox Europe, sier han er svært fornøyd med det strålende salget.
- At vi stadig kaprer større markedsandeler er selvfølgelig gode nyheter for oss. Dette viser at vi har lykkes med vår strategi om å tilby spillentusiastene en konsoll som tilfredsstiller deres behov på alle måter. Xbox er en rimelig konsoll med mer kraft enn noen av konkurrentene, knallbra spillportefølje og en innebygd bredbåndsadapter for onlinespill på Xbox Live(tm). Valget mange måtte ta før jul var helt klart tøft. Vi er glade for at et så stort antall valgte Xbox. Vi ser fram til at vår markedsposisjon blir sterkere og sterkere, sier han.
1 Chart-Track is an independent limited company producing weekly sales charts for UK leisure software and hardware every Monday afternoon based on the previous week`s sales data (Sunday to Saturday).
2 the GfK Group is one of the World`s leading market research companies and provides salges figures for leisure hardware and software in Germany and France
Grønn jul for Xbox
- Det er mindre enn ett år siden Xbox ble lansert i Europa, og etter vår første jul er vi allerede nummer to på markedet. Spill som kun er for Xbox, for eksempel Splinter Cell, demonstrerer den avanserte teknologien samtidig som det har solgt utrolig bra. Også spill utviklet for flere konsoller som Harry Potter and the Chamber of Secrets, FIFA 2003 og Colin McRae Rally 3 har solgt utrolig bra og vist at Xbox skiller seg fra konkurrentene. Over 250 nye titler vil bli tilgjengelig i løpet av året, og blant dem vil det garantert være flere "må-ha" titler, sier Thompson.
Spillentusiastene vet at når de kjøper en Xbox, så får de en unik maskin som skiller seg fra konkurrentene.
- En innbygd harddisk sammen med uslåelig grafikk og Dolby 5.1 surroundlyd revolusjonerer spillgleden. For å ikke snakke om den meget bra DVD-spilleren som gir spillerne enda mer å glede seg over, sier Thompson videre.
Noe annet som gjør at Xbox skiller seg ut er Xbox Live. Den 14. mars kan Xbox-eiere i åtte europeiske land glede seg over å kunne spille både on- og offline. En Live Test Drive som nylig ble holdt i Frankrike, Tyskland og England var en stor suksess med tusenvis av spillere som koste seg med en unik opplevelse.
Solgt utrolig bra
Også i Norge har Xbox solgt utrolig bra. Thomas Spilhaug, spillansvarlig i Spaceworld Storgata i Oslo, forteller at konsollen har solgt over all forventning.
- I desember solgte vi nesten like mange Xbox som Playstation II, noe som er ekstremt bra med tanke på hvor kort denne konsollen har vært på markedet. Det skyldes nok den lave prisen kombinert med maskinens egenskaper, for å ikke snakke om Xbox Live som er rett rundt hjørnet, sier han.