GDC: Fysikken er fremtiden!

Tekst: Bernt Erik Sandnes
Publisert 2005-03-08

De siste årene har fysikken i spill blitt mer og mer viktig. Hadde Half-Life 2 fått den samme suksessen uten Havok? Men allerede nå forventer vi oss at objektene skal oppføre seg så realistiske som mulig, kropper skal falle sammen etter hvor de er blitt truffet av dine kuler og eksplosjoner skal kaste nærliggende objekter på rett måte.

Ageia Technologies presenterte idag en nyhet som tar det hele et steg videre. Fysikkprosessorene (Physics Processing Unit) som ved siden av CPU og GPU skal bli fremtidens hardvarmelodi bare de. Riktig hvordan fysikkprosessorene skal bli en del av fremtidens hardvare har de ikke presentert, men vi kan tenke oss at PhysX som den heter kommer å kunne bygges inn på fremtidens grafikkort og i nestegenerasjons konsollene som Playstation 3 og Xbox 2.

Epic (Unreal Engine 3) og UbiSoft sier i allefall at de kommer til å støtte PhysX i sine spill. Ageia forventer seg også at flere aktører kommer til å presentere liknende løsninger for å håndtere fysikken i framtidens spill. Unektelig en veldig interessant utvikling for oss gamere.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake