Halo 2 blir forbedret!

Tekst: Bernt Erik Sandnes
Publisert 2005-05-04

Nå på morgenen amerikansk vestkysttid (minus ni timer) kommer Bungie å restarte Halo 2-serverne siden de har gått igjennom alle fansens ønsker, prøvd, forbedret, prøvd igjen og forbedret til de har fått fram en om mulig enda mer balansert multiplayerdel. Dette kommer i følge Bungie til å gjøre spillet fra å være bra til enda bedre.

Det mest umiddelbare er at all statestikk nullstilles, hvilket gjør at både du, jeg og alle andre plutselig har nivå ett igjen. Utover det kommer man nå også å være tvungen til å laste ned de to frie banene om man vil spille matchmaking, dette for at disse skal inngå i utvalget av tilgjengelige baner. For de som har betalt for de to banene som enda ikke er gratis kommer en ny deluxe-del kalt Team Preview å finnes tilgjenglig. Da kommer faktisk disse betalbaner å inngå blant de man konkurrerer i . Dessuten innfører Bungie Double Team muligheten til å spille harde matcher to mot to på spillets mindre baner.

Andre viktige, men kanske ikke fullt like merkbare forandringer er at det forhatte Sudden Death er fjernet fra alle Assault-spill. I stedet har spilletiden blitt forlenget, men når tiden er oppbrukt er spillet over nå og alle som tidligere missbrukte systemet får lære seg å spille som hederlige folk. På banene Ascension og Headlong har også Bansheen blitt fjernet når man spiller Assault og CTF for å forhindre at folk Banshee-surfer bort med flaggene eller bombene til noen plasser hvor man ikke kan komme til.

Den forandringen jeg gleder meg mest til er nok at Bungie nå har innført menneskelige våpen på Beaver Creek og Colossus når man spiller Slayer-spill. Dette innebærer at man kommer til å slippe den alt-ødeleggende Plasma Gun/Battle Rifle-combon. Nå kommer det med andre ord til å bli betydlig flere dueller og markant mye mer utfordrende.

I Head to Head-spill har man forøvrig fjernet radaren, hvilket så klart gjør det betydlig vanskeligere å oppdage sine motstandere. Nå du er det ikke bare å sitte i ro å spille feigt uten at man må sjekke vilt rundt seg. Dessuten har Bungie lagt til King og Oddball-varianter for å gi spillet mer variasjon istedet for at en feig snikskyter skal sitte og trykke en eller annen plassen.

På banene Coagulation og Burial mounds kommer man nå til å starte med to våpen (uten da man spiller med bare sverd, snikskytterrifle eller noe lignende). SMG finnes fra tidligere, men man kommer også å ha tilgang til Battle Rifle. Det gjør at man ikke lengre er forsvarsløs med sin lille SMG, uten at det er et dødlig våpen fra og med første sekund. Faktisk på noen av de nye kommende banene vil man starte med disse to våpnene.

Noen nye varianter på Assault og CTF har også blitt lagt til. Det er ikke så store forskjeller annet enn at de bruker covenant-fordon istedet for menneskelige. Hvordan spiller man for eksempel CTF på Coagulation uten Warthog?

Helt til sist har man også fjernet Phantoms fra Matchmaking. Det er ikke nevnt et ord om man har fjernet det vanskelige Team Fiesta, som sikkert fortsatt er der.

Flere nyheter om Halo 2 finner du inn her

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake