Dagens tall fra analyseselskapet IDC for Q2 2005 viser at Dell er nummer en i Norge på salg av datamaskiner. Veksten har vært på nesten 100 prosent i forhold til samme kvartal i fjor, tilsvarende en økning på 30,000 solgte enheter. Størst vekst har Dell i bedriftsmarkedet med en økning på 120,1 prosent og en markedsandel på hele 50,5 prosent for bedrifts-PCer.
- Endelig er Dell Norge den største PC-leverandøren i Norge, sier Michael Jacobs, som nylig tiltrådte stillingen som General Manager for Dells operasjoner i Norge og Sverige.
- Dell Norge leverer et solid bidrag til totalen med en spesielt sterk økning i bedriftsmarkedet. Med en veksttakt som er det dobbelte av markedet, viser vi i Norge at vi følger trenden i resten av verden, fortsetter Jacobs, og legger til at økningen på 57 prosent på servere er veldig hyggelig, og at det befester Dells posisjon som total løsningsleverandør. - Vi skal ta ytterligere markedsandeler og målet er selvsagt å bli størst også her, avslutter han.
Det dobbelte av markedet
Dell kan i andre kvartal vise til en veksttakt som er det dobbelte av markedet. Markedsveksten har i denne perioden vært på 48 prosent, mens Dell hadde en vekst på 96 prosent. Dell får dermed en stadig sterkere posisjon i bedriftsmarkedet både på server og PC siden. På serversiden har Dell vokste med 57 prosent, noe som er tre ganger markedsveksten på 16,4 prosent. I dag har Dell en markedsandel på 26,5 prosent i servermarkedet, en posisjon som i følge Michael Jacobs skal styrkes ytterligere. I bedriftsmarkedet for bærbare PCer opprettholder Dell sin sterke posisjon på toppen med en markedsandel på 23 prosent.
Større enn alle de andre til sammen
På PC-siden i bedriftsmarkedet er Dell større enn alle de andre leverandørene til sammen for Q2. Dell solgte 34,000 enheter, noe som gir en vekst på 120,5 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Dells markedsandel i andre kvartal er 50,5 prosent for segmentet "Commercial Desktops".
Flere nyheter om Dell finner du inn her