Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
forspill
Resident Evil 5

Resident Evil 5

Resident Evil 4 var et av de beste spillene på forrige generasjons spillkonsoller. Nå er den etterlengtede oppfølgeren rett rundt hjørnet, og vi har testet!


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Jeg husker godt det første møtet jeg hadde med Resident Evil-konseptet. S.T.A.R.S. Alpha-team blir sendt ut til en tilsynelatende forlatt villa for å finne ut hvorfor all kommunikasjon med Bravo-team hadde opphørt. Det tar ikke mange minuttene før man innser at noe er riv ruskende galt, men det er for sent. Zombiehelvetet er løs og plottet rundt Umbrella Corporation brettes ut, mens vi bivåner det hele fra synsvinkelen til Chris Redfield eller Jill Valentine.

Det er en del år siden vi hylte av skrekk mens vi snek oss varsomt rundt i villaen i Raccoon City. Mye har skjedd på den tiden - både i vår virkelighet og i Chris' virkelighet. Chris jobber ikke lenger for S.T.A.R.S.. Umbrella er gått i oppløsning og eksisterer i utgangspunktet ikke lenger. Bioterrorism Security Assessment Alliance har kommet over informasjon som avslører kilden til Umbrellas mange virus befinner seg i Afrika. Pliktoppfyllende Chris Redfield reiser til en landsby som helt klart tilbyr sightseeing utover det vanlige. Plottet fungerer i vant Resident Evil-stil, så der er jo forventningene uansett ikke vanvittig høye.

Når man starter spillet, legger man umiddelbart merke til at Capcom har tatt med seg mange elementer fra det forrige spillet i serien. Hvorfor endre på noe som høster såpass god kritikk? Kontrollsystemet er med andre ord fortsatt veldig mekanisk. Chris er uten tvil en vaskeekte mann, muskuløs og barsk. Men (som alle menn vet) så har mannfolk noen begrensninger. Å gjøre to ting på en gang går rett og slett ikke an. Derfor er det ikke mulig å bevege seg mens man sikter eller skyter. Eller reloader våpenet. Eller roper på Sheva. Kontrollen føles utdatert og gammeldags allerede før spillet når butikkhyllene. To-knapps-kombinasjoner er påkrevd for det meste du gjør, og det gjør at man blir sittende å kjempe mot kontrollen like ofte som man kjemper mot fiendene. Og sånn skal det vel ikke være?

Jeg har forresten ikke introdusert dere for Sheva Alomar enda. Hun er Chris' følgesvenn som du aller helst vil at en venn kontrollerer via internettet. Om du ikke er utrustet med internett, så må du ta til takke med Shevaen som følger med spillet. Hun kommer til å si de samme fire setningene om igjen og om igjen til hodet ditt eksploderer. Hun kommer også til å ødlse rundt seg med kuler, så møter du en motstander med en form for skjold bør ikke Sheva ha en stor beholdning ammunisjon. Ikke gi henne for mange førstehjelpssprayer og slikt heller. Om du får småskader kommer hun til å styrte bort til deg og overfalle deg med helbredende spray sammen med et høylydte råd som "YOU HAVE TO BE MORE CAREFUL!" eller "THAT WAS CLOSE!". Hun er i beste fall irrasjonell når det ikke lenger er en fiende å angripe og gjør svært lite på egenhånd for å fylle ammunisjonslageret sitt.

Det er godt å vite at fiendene oppfører seg "naturlig", i den forstand det er naturlig å løpe rundt og skrike og dele opp turister med motorsag. Zombiene er i denne omgang relativt raske, og du vil mest sannsynlig ende opp med lite kuler dersom du kun dreper med bly. Når fienden kommer nærme nok har du anledning til å gi dem en ordentlig uppercut når en av dine kuler gjør at de mister balansen for et lite øyeblikk. Dermed er det taktisk smart å komme nærme fienden, men om de blir for mange kan det samtidig være veldig farlig. Men av og til er det en risiko det er verdt å ta.

Grafisk sett er Resident Evil 5 noe av det bedre jeg har sett. Det lekes med lyse og mørke omgivelser som gjør at stemningen kan variere fra ren panikkaction til stemningsfulle opplevelser. Men det er ikke lenger så skummelt som serien en gang var. Lydmessig er det fortsatt litt forbedringspotensiale, og da tenker jeg i all hovedsak på Sheva Alomars fire setninger.

Alt i alt ser det ut til at Resident Evil 5 blir et solid spill, men at det ikke helt lever opp til forventningene som har blitt bygget opp.

Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5