Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Mass Effect 2

Mass Effect 2

Adrian Berg har analysert Biowares etterlengtede oppfølger, og forteller alt om hva vi kan forvente oss av Mass Effect 2.


Mass Effect var en av de største spillopplevelsene mine i 2007. Jeg var så heldig at jeg fikk sikret meg en kopi av spillet en uke før det skulle bli lansert, og det ble følgelig en uke hvor dagslys og sosial omgang måtte vike for et filmatisk epos fylt av følelser, episk historie og et troverdig persongalleri som jeg virkelig knyttet meg til - i stå stor grad at da jeg mot slutten måtte velge hvilken av mine lagkamerater jeg skulle forsøke å redde, så klarte jeg nesten ikke å velge.

Det sier vel derfor seg selv at når Mass Effect 2-teaseren ble sluppet, satt jeg som klistret til skjermen, og når klippet avsluttet med ordene: 'Commander Shepard: KIA' så hoppet hjertet mitt over et slag. Nå, etter E3, er vi i redaksjonen heldigvis blitt litt klokere på hva teaseren siktet til, og jeg kan bekrefte at Shepard's død vil være en veldig reel mulighet i spillet, alt ettersom hvilke valg man tar; på like linje med hvordan man måtte velge hvilken av sine nære venner som skulle dø i førstespillet.

Mass Effect 2 spilles på samme måte som originalen, men Bioware har finpusset på mye. Blant annet er animasjonene blitt kraftig forbedret, kampsystemet i toern skal være mye heftigere og mer hektisk, og dialogsekvensene har fått mer dynamisk kamera og en avbryt-funksjon som jeg liker veldig godt ut ifra det jeg har hørt. Se for deg at Shepard forhører en fiende, og vedkommende låser seg helt og nekter å snakke. Han begynner å si at han aldri vil fortelle deg noe som helst, men før han får fullført setningen trykker du som spiller på avbryt-knappen og det neste som skjer er at Shepard brutalt kaster fienden ut av et vindu. En fin, men kanskje litt voldsom måte å hoppe over irriterende samtaler på.

Bioware lover oss nye romvesener i oppfølgeren, tilførselen av nye, store og kraftige våpen som rakettkaster, og en historie som skal være langt mørkere enn i det første Mass Effect-spillet. I Mass Effect 2 holder menneskeheten fremdeles på å hevde seg i universet. Etter hendelsene i det første spillet og dådene til kommandør Shepard har de fått litt mer status, men de har likevel lang vei å gå. Men noe underlig holder på å skje. Over hele galaksen forsvinner mennesker på mystisk vis. Som Shepard må du gå sammen med en mennesklig organisasjon for å finne ut hva som skjer med de menneskene som blir kidnappet. Klimakset i spillet blir at man må samle en ekstremt farlig gruppe individer for å reise til hjertet av denne nye trusselen på et selvmordsoppdrag.

En veldig god nyhet for de av oss som ikke var helt fornøyd med de planetene man kunne besøke i førstespillet, så blir vi også lovet at verdenene i Mass Effect 2 skal være langt mer varierte og levende, og ikke bare tomme områder man drar til for å sløse med tid.

Representanter for Bioware anbefaler alle Mass Effect-eiere å ta vare på lagrede filer fra det første spillet, for det skal bli mulig å importere sin Shepard fra det første spillet inn i det andre, med utseender, egenskapsoppbygning og det hele. De moralske valgene man tok i det første spillet vil da også ha en relevans for det andre, slik som personer man har drept eller latt dø vil ikke være med i toern. Jeg liker det veldig godt. Jeg føler det gir en følelse av kontinuitet i sagaen. Det vil selvsagt også være mulig å starte en ny Shepard med blanke ark.

Helt til sist skal dere lesere få servert en liten godbit som ga meg frysninger nedover ryggraden. Bioware avslørte nemlig bak lukkede dører på E3 hva hele denne vrien med at Shepard dør i Mass Effect 2 går ut på. Helt i slutten av spillet blir The Normandy, det høyteknologiske skipet som Shepard er kommandør for, angrepet av en ny og ukjent trussel som langt overgår hva det lille eliteskipet kan håndtere. The Normandy blir skutt istykker, og driver rundt i verdensrommet full av hull, og truer med å gå i luften når som helst. Som Shepard må man da ta komme seg rundt på det ødelagte skipet og få sine lagkamerater inn i redningskapsler og få de vekk fra det dødsdømte skipet. Men så kommer dilemmaet. Det er du og en til igjen - den eneste du ikke har reddet så langt. Men bare én redningskapsel. Du må da ta valget. Hvem skal dø? En lagkamerat som du kanskje har utviklet et nært forhold til gjennom to spill, eller deg selv? Og Bioware kunne bekrefte at hvis du som Shepard valgte å la den siste kapselen gå til lagkameraten din, så ville Shepard dø i slutten av spillet. Den eneste måten å overleve blir dermed å ofre en venn, og kjenner jeg Bioware rett vil dette få konsekvenser for spilleren enten i slutten av Mass Effect 2, eller en eller annen gang i løpet av Mass Effect 3.

Mass Effect 2 er annonsert til tidlig 2010, og jeg kan ikke vente på å få oppleve mer av den episke historien i Bioware sitt fantastiske romepos.

Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2