Norsk
Gamereactor
forspill
Ghost Recon: Future Soldier

Ghost Recon: Future Soldier

Taktisk militæraction kombineres med rendyrket action i Future Soldier, og resultatet ser ut til å være verdt all ventetiden...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

En av Ubisofts desidert største kommende titler er Ghost Recon: Future Soldier. I likhet med sin storebror Rainbow Six har serien vært kjent for sin kombinasjon av rendyrket action med strategisk planlegging. Ved hjelp av den nyeste militærteknologien har man blant annet kjempet seg gjennom Mexicos støvete gater for å redde den amerikanske presidenten. Men det er mye som har skjedd siden sist, og Ubisoft har jobbet hardt for å skape det mest intensive og spennende kooperative spillsystemet i et moderne skytespill. For å finne ut mer dro vi til Ubisofts hovedkvarter i Paris for å få en eksklusiv titt på spillet.

Ghost Recon: Future Soldier

Visningen tar sted i Ubisofts presentasjonsrom, der memorabilia fra Splinter Cell står side om side med store plakater av Rayman. Hoveddesigner Roman Oriola viser frem de nye tiltakene på storskjerm, og blant dem er begrepet Intel. Det er ikke noe nytt i Ghost Recon-sammenheng, men måten den brukes på er alfa omega for spillerens progresjon. Kort fortalt handler det om å skaffe et overblikk over spillets baner ved bruk av rekognosering, og å dele opplysninger med resten av teamet. Det er dette som skiller Ghost Recon fra alle andre lagbaserte skytere, og denne gang ser det ut til at de har skapt et virkelighetsnært og moderne spill.

Ghost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future Soldier
Dette er en annonse:

For å samle Intel bruker man de verktøyene man er i besittelse av som gruppeleder. Mest prominent og morsom er den fjernstyrte dronen, som kan kastes opp i luften når som helst for å se over området. Her kan man tagge fiender på samme måte som i Battlefield. Når man tagger dem kommer et lyserødt omriss på skjermene til dine kumpaner, og du kan selv velge hvem som skal nøytralisere fienden. Det høres fabelaktig ut, og når man ser hvordan taggede fiender lyser opp på skjermene kan man ikke gjøre annet enn å glede seg over synet. Men det er ikke bare en visuell funksjon, for etter å ha tagget fienden kan man sammen koordinere et effektivt angrep.

I vår presentasjon ble dronen sendt opp i luften, for så å lande på et nærliggende oljerør der man kan styre dronen som en edderkopp. Dronens transformasjon er vakkert animert, og ser helt naturlig ut. Etter hvert ble den styrt inn i en nærliggende bygning med fire leiesoldater. Spøkelsesteamet kan dermed innta sine posisjoner i ro og mak, og når man har siktet inn fienden kommer en skytekommando på skjermen. Hvis man koordinerer angrepet riktig og skyter samtidig går skjermen i saktetid mens fiendene faller i bakken samtidig. Det er svært tilfredsstillende og enormt givende å se fruktene fra de taktiske forberedelsene og anstrengelsene.

Men Ubisoft har ikke bare lagt flid i spillsystemet, siden vi får en mye mer realistisk og vakker verden å boltre oss i. Mens jeg snakker med produsent Thomas Leroux-Hugon fortalte han at de har besøkt militærbasen Fort Bragg, en Ranger-skole som utdanner noen av USAs skarpeste elitesoldater. Fort Bragg har en undersøkelsesavdeling i tillegg til sine treningsfasiliteter, og derfor er de tekniske hjelpemidlene til soldatene basert på teknologien de virkelige soldatene får etter hvert. Det var også her Ubisoft hyrte inn de tidligere elitesoldatene for å gjøre motion capture-sekvensene, slik at alle animasjonene ville se livaktige og realistiske ut. Kombinerer man det med et rått design er resultatet allerede visuelt spennende.

Ghost Recon: Future Soldier
Dette er en annonse:

Brettet vi så tok sted i Nigeria, der utenlandske leiesoldater har etablert en lukrativ forretning for våpensmugling. I prosessen har de slaktet lokalbefolkningen, og når vi går langs gatene ligger bunker av lik overalt. Spillet prosjekterer også små videoklipp som forklarer hva som har skjedd. Det kan sammenlignes med systemet fra Splinter Cell: Conviction, der informasjonen blir direkte inkorporert i spillets omgivelser. Dette tydeliggjøres spesielt når vi kommer til klimakset av presentasjonen. Fiendene har opprettet en base i et gammelt oljeraffineri, og en svart pil manifesterer seg på himmelen for å angi målet. Her sendes dronen opp igjen for å speide området, og overraskelsene gjør sitt inntog. Mellom raffineriet og soldatene løper en lokal flod, og langs bredden ligger minene på rekke og rad. Over elven står en bro, men denne er beskyttet av mitraljøse skytevåpen. Vi velger dog å krysse floden, og her viser en av utviklerne hvordan man kan se elektronikk og metaller ved hjelp av det forbedrede nattsynet. Fargene skifter over i en røntgenaktig grønnfarge, der minene har vanlige farger. Det gjelder ikke bare for den enkelte spilleren, men også for resten av laget. En av soldatene kaster en granat, som nesten lydløst uskadeliggjør minene for at vi kan bevege oss over floden i sikkerhet.

Fienden nedfelles raskt og effektivt ved hjelp av intel-granaten, som lydløst eksploderer og markerer både fiendene du kan se og de som ligger i skjul. Etter kampen kommer en spenningssekvens, der vi skal holde posisjonen for å kalle inn ildstøtte fra oven. Lastebiler og Hind-helikoptre kommer dundrende inn på området, og det blir raskt vilt og voldsomt. Plutselig slår missiler ned ved vår posisjon, mens afrikansk støv virvler opp i luften og ødelegger siktet vårt. Igjen bytter vi til det magnetiske røntgensynet, der vi ser grønnaktige skikkelser bevege seg mot oss. Men fiendene har heldigvis ikke samme teknologi, som lar oss plukke dem ned en etter en.

Det var altså slutten på kampanjen, men vi fikk også ta en kikk på flerspilleren og dens forskjellige klasser. Vi har blant annet scout, engineer og rifleman, som har enten en støttende eller aggressiv funksjon. Jeg prøvde meg som engineer, og satte opp dronen i luften momentant. Ved å holde dronen over fienden kan lagkameratene se fiendens omriss umiddelbart, akkurat som i kampanjen. Spillets scout var også interessant, da den lot deg bli usynlig når figuren stod stille i skjul. Nesten som marksman-klassen i Killzone. Det er slike detaljer som løfter flerspilleren til et høyere nivå, og det blir spennende å se hvordan spillet balanserer klassenes forskjellige evner.

Ghost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future Soldier

Under Microsofts pressebriefing på E3 avslørte de hvordan de vil bruke Kinect. Alle våpen i spillet kan personliggjøres, og dette gjøres via Kinect - være det seg med kroppsbevegelser eller stemmestyring. Systemet virker ganske elegant. Våpenet og dets forskjellige deler henger separert i luften, og man kan zoome inn på hver enkelte del og bytte det gjennom en simpel meny. Om man ikke orker å rote så mye med de finere detaljene kan man be spillet gjøre jobben for deg. Det adlyder nemlig etter stemmekommandoer som "optimize for range" eller "optimize for close combat", og vil man teste det nye arsenalet trenger man ikke si mer enn "test" - da befinner man seg nemlig på en skytebane med det valgte utstyret.

Etter å ha sett og spilt Ghost Recon: Future Soldier vil jeg bare tilbringe mer tid med det. Det ser nemlig smellbra ut. Vi så en tidlig versjon, så grafikken og nettkoden var ikke helt med, men spillet fremstår likevel som velprodusert. Dette kan bli en av de aller beste kooperative opplevelsene i 2012.

Ghost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future Soldier
Ghost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future Soldier

Relaterte tekster

Ghost Recon: Future SoldierScore

Ghost Recon: Future Soldier

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Er du redd for spøkelser? Det er jeg også, men det er en frykt som bare må overvinnes, for Ghost Recon: Future Soldier er et spill du ikke kan gå glipp av...



Loading next content