Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Soul Calibur V

Soul Calibur V

Både gamle og nye kjemper vender tilbake i Soul Calibur V. Vi har testet det lovende fightingspillet...

  • Tekst: Rasmus Lund-Hansen - GR DK

Under annonseringen av Soul Calibur V i mai fikk vi ingen flere detaljer utover navnet og logoen. Vi ble svært skuffet, spesielt siden Namco hadde valgt å fly verdenspressen til Dubai for å se spesielt på det og deres andre titler.

Men den skuffelsen har de virkelig gjort opp for siden den gang, da et vell av nye bilder, trailere og detaljer har dukket opp. På Gamescom var de så sikre på produktet at de gladelig oppfordret pressen til å teste det.

Men før vi kom så langt fikk vi fortalt et par godbiter. For det første lettet de på sløret angående de fire tilbakevendende kjempene fra tidligere spill - Tira, Maxi, Voldo og Hilde. Fighting-fanatikere husker kanskje at Hilde ble betraktet som overveldende sterk innenfor konkurransemiljøet. Så sterk at hun faktisk ble bannlyst i Soul Calibur IV-turneringer. Men utviklerne fra Project Soul har stor tiltro til det balanserte kampsystemet, og valgte å inkludere henne igjen.

Soul Calibur V

Utover det så vi et par nye tilføyelser til selve kampsystemet. Først og fremst er det et nytt unnvikelsessystem, slik at man kan trykke enten opp eller ned raskt for å unnvike innkommende angrep. Det fungerer nesten som et kontringsangrep, men det betyr også at man kan lure inn et gratis slag.

Dernest har vi Critical Edge. Et nytt og kraftig angrep som kan så godt som bestemme utfallet av en kamp. Det krever et fullt Edge-meter, som man bygger opp gjennom suksessrike angrep og blokkeringer. Når det lykkes aktiverer man Critical Edge, med to kvartsirkler frem og et trykk på høyre avtrekker. Her starter et fargerikt og spektakulært animert angrep, som spiser mellom en tredje- eller femtedel av motstanderens liv hvis han ikke unnviker.

Og etter å ha sett disse detaljene får vi se arkadestikkene. Namco vet hva det handler om - mindre snakk, mer deng - og de to folkene som står for presentasjonen oppfordrer oss entusiastisk til å prøve.

Soul Calibur V

En liten, kvinnelig tysk journalist melder seg, mens en amerikaner som er dobbelt så stor som henne entrer scenen etter henne. Det sier seg selv at hun denger ham sønder og sammen. To andre journalister smaker på volden før jeg selv griper fatt i arkadestikka.

Jeg velger Hilde, den kvinnelig krigeren med lett rustning og lanse og sverd som våpen. Motstanderen min velger Siegfried, en stor riddertype i full rustning og med et tohåndssverd. Sommerfuglene i magen melder seg med en gang lasteskjermen melder seg. Vi kjemper kanskje bare om respekt og ære, men det er en ganske høy kvote å fylle i et rom sprengfullt av spilljournalister og utviklere.

Første runde går helt forferdelig. Det er lenge siden jeg har spilt Soul Calibur, og Hilde treffer jorden i sekundet jeg begynner å få fatt på styringen. Den andre runden går bedre, og jeg begynner å ta igjen. Motstanderen klarer dog å avslutte runden med et så kraftig angrep at hjelmen til Hilde splittes (en kosmetisk effekt, forsikrer utviklerne). 0-2. Heldigvis er det beste av fem som gjelder.

Jeg skal definitivt hevne den smadrede hjelmen, selv om Hilde ser mye kulere ut med løst hår. Mine to nederlag til tross - Edge-energien er høy, så jeg åpner tredje runde med et Critical Edge-angrep. Det går rett hjem hos resten av lokalet, og i resten av runden holder jeg motstanderen på god avstand hved hjelp av lansen. Jeg vinner. Fjerde runde begynner.

Soul Calibur V

Motstanderen starter godt med et Critical Edge-angrep, men treffer ved siden av meg. Jeg svarer med samme mynt, og tar ledelsen. Han tar dessverre godt igjen, og vi kjemper tappert før jeg vinner med en hårsbredd. En kamp til vil bestemme hvem av oss som kan sette oss tilbake i salen med hodet hevet og stoltheten intakt.

Femte og siste runde. Begge treffer hverandre med Critical Edge-angrep, men jeg utnytter meg godt av rekkevidden fra lansen før jeg prikker hull i ham med sverdet. Siegfried går i gulvet. Jeg tar motstanderen mi i hånden og takker for en god kamp - og jeg mener hvert eneste ord. Gamereactors ære er i god behold, og jeg setter meg fornøyd ned i stolen mens pulsen banker for harde livet.

Soul Calibur V

Resten av lokalet får prøve seg, og etter hvert tar presentasjonen slutt. Namco lar gameplayet snakke for seg selv, så vi får ikke mange opplysninger utover det. Vi fikk en håndfull nye figurer i tillegg til de fire som ble fremvist på Gamescom, og skal vi tro figurlisten får vi mange, mange flere i det endelige spillet. En av de mer underholdende var Pyrrha, datter av Sophitia fra de tidligere spillene, som er utstyrt med samme skjold og kortsverd som sin mor. Hun virker oppriktig lei av angrepene fra motstanderen, og unnskylder høylydt og ber om tilgivelse før hun tar tak i motstanderen, faller bakover og drar ham med seg, slik at han lander rett på sverdet hennes.

Jeg forlater det lille presentasjonsrommet med et stort smil. Jeg vet ikke hvorfor Namco har holdt kortene så tett til brystet da de annonserte spillet tidligere i år, for de har ingenting å skjule. Soul Calibur V ser ut til å bli en sikker vinner.

Soul Calibur V
Soul Calibur V
Soul Calibur V
Soul Calibur V
Soul Calibur V
Soul Calibur V
Soul Calibur V
Soul Calibur V