I auditoriet på hos IO Interactives studio er fans og presse samlet. Vi skal for første gang få se gameplay fra brettet Streets of Hope. På dette punktet i spillet er Hitman på leting etter en liten jente. Hun har blitt kidnappet av en gjeng med rednecks, og alle skal likvideres før man kommer frem til bossen Lenny. Han skal visstnok ha viktig informasjon om jenta, og kan derfor vente seg besøk av en sint, skallet snikmorder.
Streets of Hope er satt til sørstatenes USA. Agent 47 cruiser gatene i et klassisk 50-tallsflak i søken etter gjengmedlemmer. Disse kan vi se henge på gatehjørner med rockabilly-sveis akkompagnert av slapp rock 'n roll á la True Blood. Det er som kjent ikke smart å storme inn med pistolene hevet i Hitman-spillene, så Agent 47 går i stedet inn i en kiosk hvor et av gjengmedlemmene gjør sitt beste for å imponere sin kjæreste. Med ryggen mot godterihylla hører 47 alt som blir sagt, og straks målet tar seg en tur inn på bakrommet lokker vi kvinnen vekk fra disken ved å skru på en radio.
Med litt fingerferdighet og den klassiske garotte-snoren er problemet på bakrommet ute av veien - fullstendig lydløst.
Det er et par ting man bør merke seg umiddelbart. I Hitman: Absolution er det lagt mye vekt på utførelsen av drapene, og et poengsystem belønner eller straffer spilleren hele tiden. Det er selvfølgelig godt betalt å snike seg lydløst innpå en fiende, men sparker du inn døra og skyter vilt rundt deg blir du straffet hardt.
Poengsystemet er det samme som i Hitman Sniper Challenge, og selv om IO Interactive lar oss utnytte alle av 47s egenskaper vil det være nok å bryne seg på for den harde kjernen av fans som vil ha Silent Assassin-tittelen.
Det neste målet finner vi på en balkong, og etter et godt planlagt bakholdsangrep er han uskadeliggjort inntil videre. Vi kan se at han kun har besvimt, så Agent 47 kaster ham utfor balkongen og kroppen lander i avfallshaug på gaten. En fra det lokale politiet oppdager det som skjer og trekker revolveren. Situasjonen er utvilsomt truende, men en skrutrekker på bordet gjør nytten som kniv - nok en person ute av spill. Det voksende antallet av lik tiltrekker seg oppmerksomhet fra flere politifolk, og Hitman kaster en bombe som lander ved den nærliggende bensinstasjonen. Nysgjerrige betjenter samler seg rundt bomben, og et knappetrykk senere er alt borte i flammer. Pene røyk- og flammeeffekter fyller skjermen mens Agent 47 spaserer stille og rolig vekk fra åstedet.
Det neste målet befinner seg i et nærliggende verksted, og en slapp vakthund bjeffer ved synet av Agent 47. Bjeffingen tiltrekker seg en av mekanikerne. Han får et kjøttbein i bakhodet, blir frastjålet kjeledressen, mens hunden får tilbake beinet sitt. De andre mekanikerne blir mistenksomme på sin rykende ferske kollega, men ved hjelp av Instinct kan 47 få dem på andre tanker. Instinct lar deg snakke folk rundt, men hold øye med måleren for det varer ikke evig.
Han vi skal ha tak i befinner seg inne på et av verkstedene hvor vi kan se en bil som er løftet opp på en plattform. 47 skrangler med en skiftenøkkel for å lokke målet til seg, og deretter er det bare å kutte strømmen til plattformen - god natt. Saken blir behandlet som en tragisk arbeidsulykke, og vår mann får gå derifra uten videre problemer.
Instinct-funksjonen er en av de mest spennende nyhetene i Absolution. Funksjonen er nemlig situasjonsbestemt, for senere i demoen ser vi Agent 47 bruke Instinct til å merke en gjeng med fiender før han ekspederer alle sammen i én flytende bevegelse. Det er kanskje ikke så elegant, men det får jobben gjort, og før sistemann treffer gulvet har 47 allerede satt inn et nytt magasin i den lyddempede pistolen.
Etter en liten klatretur tar 47 livet av en vaskehjelp som er på feil sted til feil tid, og deretter vandrer han gjennom en stappfull bar og inn i hos en barberer som ligger vegg i vegg. Barbereren mister bevisstheten på bakrommet, og den skallede leiemorderen entrer lokalet iført et nytt antrekk. I barberstolen sitter bandelederen Lenny. Han spør om Agent 47 er nyansatt, men det eneste svaret han får er en kniv mot strupen og der slutter demoen.
Hitman er såvisst tilbake, og de av dere som har ventet i spenning kan nok puste lettet ut - IO Interactive har full kontroll på serien. Det føles velkjent samtidig som det er nytt og friskt.