Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
forspill
Teslagrad

Teslagrad

Bergensutvikleren Rain er igang med indiespillet Teslagrad. Adrian har funnet frem penn og notisblogg og prøvespilt...

Når jeg blir oppmerskom på nye spill er jeg veldig mottakelig for enkelte ord, for eksempel puslespill, plattformspill, steampunk og inde, og får jeg disse kombinert da er det så godt som julaften for meg.

Norskutviklede Teslagrad fra bergensselskapet Rain er et plattformpuslespill i samme ånd som 2008-spillet Braid, men i stedet for tidsmanipulasjon i stil med Prince of Persia byr Teslagrad på avansert manipulasjon av elektrisitet og magnetiske felt.

Teslagrad

Den tidlige versjonen jeg fikk leke meg med startet med en liten gutt i den mørke og dystre industribyen Teslagrad. Regnet pøser ned og den stormfulle nattehimmelen lover mer uvær, så det eneste gutten kan gjøre er å gå fremover for å finne ly. På veien møter han vakter i russisk bekledning som ikke ser ut til å ha vennlige hensikter idet de tar opp jakten på gutten. Han unnslipper såvidt klørne deres ved å hoppe fra regnvåte hustak til hustak og til sist opp på en vindebro idet den lukker seg og stenger vaktene ute. Han befinner seg nå i et slags palass og vel ute av regnet og trygg fra vaktene kan det virke som ting skal gå bedre for gutten, men så feil kan man ta. Gjemt bort på et loft i slottet finner han en mystisk hanske som lar han påvirke strømførende maskiner, og bevæpnet med dette verktøyet beveger gutten seg dypere og dypere ned i industrilandskapet, og man kan begynne å lure på om han er på flukt fra vaktene eller om han beveger seg mot noe mye farligere.

Teslagrad

Jeg vet lite om historien i Teslagrad utover det som hintes frem i den spillbare alfaversonen, men jeg er utrolig spent på hva Rain har planlagt å vise oss av steampunkbyen Teslagrad. Det virker hvertfall som det ligger en dypere mening bak det som skjer og at byen Teslagrad skjuler noe dystert under den allerede mørke, industripregede overflaten.

Gameplayet er enkelt men med stort potensiale. I grunnen ligger solide plattformelement med løping og hopping, kombinert med variert banedesign krydret med elektromagnetiske gåter. Den eneste ferdigheten som hansken hadde i den versjonen jeg testet var muligheten til å bytte ladning fra positiv til negativ, som kunne brukes til å få magneter til å trekke til seg eller skyve fra seg ulike gjenstander. Bare dette medførte stor variasjon i de gåtene jeg måtte løse, og med hint om flere hanskeegenskaper i fullversjonen er det liten tvil om at Teslagrad blir både variert og morsomt.

Teslagrad

Teslagrad er et todimensjonalt plattformspill med en grafisk stil som et bevegende digitalt maleri. Det er utrolig pent samtidig som det er lett å se at mye av inspirasjonen til Teslagrad kommer fra indiespillet Braid. Heldigvis er detaljnivået, verden- og figurdesignet egenartet nok til at likhetene fremstår mer som en tribute enn en blåkopi. I tillegg byr Teslagrad på enkelte sekvenser hvor den todimensjonale grafikken blir akkompagnert av tredimensjonale effekter, og selv om disse ofte bare dukker opp i en kjapp sekvens eller en passerende bakgrunn skaper det fin variasjon i landskapet.

Teslagrad

Det er nesten blitt en klisjé at plattformspill fra indieutviklere har et tegneserieaktig, kunstnerisk preg og blander klassisk gameplay med noen innovasjoner for å skape en underholdende og ukomplisert spillopplevelse. Men hvorfor forandre på en modell som fungerer så bra i spill som Braid, Shank, Limbo og mange fler. Jeg blir ikke lei todimensjonale plattformspill fra nye utviklere, rett og slett fordi oppskriften er så enkel og tidløs. Det er samme grunn til at jeg kan sette meg ned med det originale Mario Bros fra 1983 og kose meg like mye som da jeg spilte det for første gang på naboens NES i barndommen.

Teslagrad

Ut ifra det jeg har fått teste og de konseptbildene jeg har sett så er det ingen grunn til å tro at Teslagrad vil bli noe mindre enn nok en indieperle. Den tidlige versjonen var såklart ikke fri for småting, blant annet trege kontroller som ofte førte til at gutten ramlet i døden der han egentlig skulle hoppet. Eller en uheldig hendelse da jeg døde og våknet opp igjen uten den ganske livsviktige hansken og måtte laste tilbake til et tidligere lagringspunkt. Men dette er ærlig talt ingenting i forhold til de feil som finnes i fullversjoner av andre spill, og Teslagrad er allerede i en veldig spillbar versjon.

Teslagrad ble et av ModDB sine topp 100 spill i 2012 og har snitt på 9.9 i brukeranmeldelser på samme nettside, så dette er absolutt et spill å holde et øye med.