Det Playstation 4-eksklusive racingspillet fokuserer mye på det sosiale. Spillere verden over møtes i klubber (derav navnet), og alle poeng de samler inn gjennom kjøringen blir lagt i en felles pott til lagets fordel. Denne totale poengsummen sammenlignes så mot rivaliserende kjøreklubber, og slikt kan vekke konkurranseinnstinktet hos de fleste av oss.
Kjørefølelsen er nærmere realisme enn arkade, og styringen kan minne litt om den vi har fått oppleve i Grid 2. Utvikleren er uansett raskt ute med å påpeke at det ikke nødvendigvis er det perfekte linjevalget som gir suksess, for man blir også belønnet for drifting og toppfart.
Dette fungerer på følgende måte: Mens du kjører på en valgt bane, er visse svinger og strekninger markert med neonlys som indikerer at det finnes en utfordring der. Spillet plukker opp statistikk fra andre spillere på ditt nivå (bare litt bedre enn deg), og det er opp til deg å slå drift-poengene eller oppnå en høyere hastighet. Når du har vunnet denne utfordringen får du tilgang til en ny og vanskeligere neste gang du prøver deg på samme bane. Dette sørger for at det alltid er noe å gjøre uansett hvilken bane du kjører på.
På E3 sørger PS Eye for å ta bilde av alle som prøver seg, og jeg ser hodet til min konkurrent ved hver utfordring. Banen jeg får teste er Kinloch i Skottland. Det er en ganske flat runde, med mange rette strekninger og noen forferdelige 180 graders svinger. Jeg sliter med å bremse i tide, og det er mer grus og gress under dekkene enn det er asfalt. Det hjelper heller ikke på humøret at «Failed» blinker over skjermen med korte mellomrom.
Det er få detaljer i umiddelbar nærhet av selve veien. Alt handler om landskapet i bakgrunnen. Vi ser fjerne fjelltopper og en innsjø som blir rød i solnedgangen. Ved å se meg litt rundt utenfor banen, kan jeg også se ruinene av et gammelt slott og folk som står utenfor barrikadene.
Jeg får prøvekjøre McLaren RC, Hennessey Venom GT og Audi R8. Både analog styring og bevegelseskontroll får kjørt seg, og det sistnevnte ender i katastrofe. Selv om det er interessant å bevege kontrolleren for å svinge, så er det er altfor upresist. Jeg kikker bort på racingrattet til Gran Turismo 6 og innser at det fortsatt er langt igjen før kontrolleren kan gjøre den samme nytten.
Som sagt er det en kort demonstrasjon, og selv om kjøringen føles bra så gjenstår det å se hvor godt det sosiale aspektet fungerer. Det er her Driveclub vil skille seg ut. E3 ble bombardert med en ny rase racingspill. The Crew, Forza Motorsport 5 og Need for Speed: Rivals - alle leverer en sosial spillopplevelse. Det er med andre ord hard konkurranse, og vi trenger en konsoll med nettilgang og en verden full av spillere før vi kan si noe om hvordan Driveclub vil klare seg mot resten av feltet.