Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Grand Theft Auto V

Vi har spilt Heists i GTA Online

Rockstar har brukt lang tid på å gjøre ferdig heists til GTA Online, og årsaken er som vanlig at de ikke har gjort noe som helst halvveis. Online heists innfrir forventingene!


Det er særlig ett oppdrag jeg og "crewet" mitt i GTA Online, altså nettmousen til Grand Theft Auto V, alltid kommer tilbake til. Det er et oppdrag som går ut på å stjele et fly som står parkert på en sandstrand. Å få kloa i det krever et koordinert angrep fra oss, og når én av oss har fått det på vingene må resten komme seg til flystripa i Blaine County fortere enn svint. Der venter nemlig flere fiender med rakettkastere, som må tas hånd om før en trygg og sikker landing kan gjennomføres.

Det er et av de mest sammensatte oppdragene i GTA Online, som ikke bare tvinger spillerne til å jobbe sammen, men som også er morsomt å spille uansett hvilken rolle man ender opp i underveis. I tillegg benytter det seg av den herlige variasjonen i landskapet Los Santos og omegn faktisk tilbyr i Grand Theft Auto V.

Grand Theft Auto V

Etter å ha gjennomført bare ett av fem nye "Online Heists" som nå omsider kommer til spillet, kan jeg med glede bekrefte at disse bygger på og viderefører de samme prinsippene som favorittoppdraget vårt. Som i enspilleren er det nemlig i Heists-oppdragene GTA Online virkelig kliner til!

I utformingen har Online Heists mange fellestrekk med Heists i enspillerdelen. Man trenger et crew for å gjennomføre dem, og man må gjøre klart til brekket med en rekke forberedende oppdrag. I vårt tilfelle var det snakk om fem oppdrag som måtte på plass før vi kunne gå for den store potten. Vi gjennomførte dem i tilfeldig rekkefølge, etter ordre fra Heist-lederen.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Hvis du har passert level 12 og har skaffet deg en "high-end" leilighet, kan du nemlig innta rollen som Heist-leder. Da er det du som er Egon Olsen og styrer showet. Du velger hvilke forberedelser som skal gjøres først, du velger hvordan pengene skal fordeles når selve brekket er fullført og du har makten til å sparke vekk eller erstatte de kriminelle kollegene dine etter eget ønske. Du får også 10 prosent RP-bonus fra de forberedende oppdragene, men til gjengjeld får du ikke noe penger fra dem og du må dekke alle utgifter frem til brekket skal gjennomføres.

Som leder har du også mulighet til å sette brekket på pause og fortsette en annen gang hvis du vil, men etter å ha testet The Humane Labs Heist tipper vi de fleste kommer til å kjøre gjennom hele opplegget i samme økt, selv om de tar et par timer å fullføre fra start til slutt. Som i Heist-oppdragene til enspilleren har brekkene en herlig dynamikk over seg, der man kjenner lysten til å fortsette straks man har startet forberedelsene. Etter hvert fullførte minioppdrag blir man sendt tilbake til freemode, men det tar ikke lang tid før telefonen ringer og du kan fortsette ugjerningene. Samtidig benytter oppdragene seg av GTA-rammeverket på en ypperlig måte. Man blir sendt på kryss og tvers av hele det mektige kartet, og får en påminnelse om hvor mye sand som faktisk finnes i Rockstars sandkasser.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Som i de andre samarbeidsoppdragene i GTA Online har man i Heist-oppdragene et felles antall liv til disposisjon (hvis for mange dør for mange ganger må man starte på nytt), og en timer som begrenser hvor lenge man kan holde på. Samarbeid er derfor essensielt, og det er mye å hente i å hjelpe hverandre. Hvis du redder en medsammensvoren som er presset inn i hjørnet av politiet er sjansene større for at vedkommende gjengir tjenesten neste gang du er i trøbbel.

På tilsvarende vis er også kommunikasjon viktig, ja faktisk elementært i enkelte sekvenser. For eksempel skal man på ett tidspunkt infiltrere et laboratorium på natten, og hvis bare én av dere blir oppdaget er alt over. Man er derfor avhengig av å ta ut flere vakter og vitner samtidig for å unngå å spolere hele kalaset.

Denne litt rolige delen står i kontrast til mange resten av oppdragene, men den bidrar likevel ypperlig til helheten. Den viser bredden og mulighetene innebygget i GTA-universet på en flott måte. Ved siden av denne snikingen tar man nemlig del i oppdrag av den mer bombastiske og ofte eksplosive sorten, der dueller med helikoptre, storming av hangarskip og tyveri av eksperimentelle våpen er blant ingrediensene.

Grand Theft Auto V

Jeg er fristet til å kalle det en slags "best of"-samling av oppdrag i GTA-stil, uten at det noen gang føltes påklistret eller repeterende. Én av årsakene er nok at man besøker nye områder (hvor man enten aldri har vært før, eller bare har kjørt forbi uten å ofre de en tanke) samtidig som nye kjøretøy og nytt gameplay blir presentert. Eksempelvis får man en kjøretur i et såkalt Valkyrie-helikopter med plass til fire personer, som har to digre gatling guns fastmontert. Man får også teste ut en nytt jetfly som kan "hovre" i luften (slik som Harrier-flyene), og du må regne med både hacking av terminaler og fiender med heftig beskyttelsesutstyr før hovedbrekket låses opp.

En annen ting du må regne med er populærkulturelle referanser av den spydige og satiriske sorten GTA-serien er kjent for. Det er ganske herlig i grunn. Samtidig som man jobber hardt for å komme best mulig ut av oppdragene får man seg nesten alltid en god latter underveis, enten på grunn av en god vits fra utviklernes side eller fordi det skjer noe komisk med deg selv eller en av de andre. Denne blandingen av det alvorlig og det morsomme har alltid vært en av GTA-seriens styrker, og det er enda tydeligere når man spiller med andre over nettet. Når det er sagt er det mye å hente i å begrense revestrekene, da Rockstar har besluttet å belønne spillere med større bonuser dersom man klarer å gjennomføre et brekk samtidig som man tilfredsstiller ulike krav. Eksempelvis øker bonusen hvis man gjennomfører hele oppdraget uten å miste et eneste liv.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Tilbake til avslutningen på The Humane Labs Heist. Her ble vi delt inn i to duoer. To av oss hoppet i fallskjerm ned til og jobbet oss gjennom et mørkelagt laboratorium med night vision-briller. De to andre ble værende utenfor i et militærhelikopter, mens de tok seg av stadig større bølger av fiender. Når denne fasen av oppdraget var over måtte duoen til fots unnslippe gjennom kloakksystemet og møte opp med de andre to, før man sammen raste tilbake til basen mens man skjøt ned helikoptrene vi hadde på nakken med nådeløse gatling guns.

Tempoet er høyt og man sitter med høy puls helt til man kan nyte solnedgangen og følelsen av en "job well done". Vi har riktig nok sett solen gå ned i Los Santos flere ganger allerede, på flere plattformer, men vi koser oss fortsatt med den.

Hvis du synes de eksisterende oppdragene i GTA Online ble litt simple og repeterende etter hvert, vil heists være akkurat det du har lengtet etter. Der GTA Online-reisen manglet den store finalen tidligere, har man nå fem eksplosive avslutninger å ta del i. Med tanke på hvor omfattende bare ett av brekkene var, er dette dessuten en mektig oppdatering og mer enn nok til å plukke opp Grand Theft Auto V igjen hvis du har hatt en pause. Vi ser i hvert fall veldig frem til å kaste oss ut i de andre fire brekkene når Heist-oppdateringen kommer til alle formater den 10. mars. Det er bare fem dager til det!

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V