Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Rainbow Six: Siege

Vi har prøvd Terrohunt i Rainbow Six: Siege

I fjor "vant" Ubisoft E3 med Rainbow Six: Siege, og på årets messe kunne man teste samarbeidsmodusen selv. Vi måtte ikke bes to ganger...

Facebook
TwitterReddit

Med bare fire måneder igjen til lanseringen av Rainbow Six: Siege har vi endelig lært om Ubisofts planer for singleplayer- og co-op-delene av spillet. Ja, Terrohunt er tilbake, og Rainbow Six: Siege får sin egen variant av en solo- eller co op-kampanje der jakten på en fiende kalt White Mask er sentral.

På overflaten forsøker dog Terrohunt å matche intensiteten til flerspilleren, og den følger det samme designprinsippet om ingen respawns. Dør du blir du med andre ord værende død til neste runde. Når man spiller mot datastyrete fiender er spillet naturligvis ikke like utilgivelig, men man kan justere opp vanskelighetsgraden for en mer utfordrende opplevelse. Muligheten til å justere dette selv kommer godt med for nykommere, som kan bli kjent med spillet uten å måtte kaste seg ut i flerspilleren på nettet med én gang. Med Terrohunt får du en god innføring, og det er bemerkelsesverdig hvor godt konseptet fungerer også i samarbeidsmodus.

- Vi ville at det skulle være en annerledes opplevelse, men med samme DNA, forklarte spilldesigner Andrew Witts.

Ideen er å skape oppdrag som aldri er helt like, ved å variere oppgavene man skal utføre. Dette, kombinert med tilfeldig genererte hindringer rundt omkring på kartet, og vilkårlige fiender som dukker opp på vilkårlige steder, resulterer i at man sjelden opplever nøyaktig det samme to ganger. Legger man dessuten til at det finnes elleve kart som kan spilles både om dagen og på natten, ender man opp med en nokså variert grunnpakke.

På E3-messen fikk vi sjansen til å teste Disarm Bombs-modusen, som er nokså selvforklarende hva hovedmålet angår. Vi startet med å velge loadout, altså utstyret vi skulle starte med. Her gikk vi for breach-oppsettet, som ga oss muligheten til å bryte gjennom vegger og lage våre egne dører. Veldig kjekt, men gjengjeld en høylytt fremgangsmåte.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege

Etter at du har funnet bomben skal den altså desarmeres. Dette er en prosess som tar ganske nøyaktig 60 sekunder, og i løpet av denne perioden øker intensiteten til fiendene betraktelig. De sniker seg ikke lenger rundt for å overraske deg, men stormer heller mot bomben for å sikre at den onde planen deres ikke går i vasken. Dette gjentar seg når man har funnet den andre bomben, ettersom grundige terrorister aldri nøyer seg med bare én.

Et av poengene Ubisoft ønsket å få frem var hvor avansert de mente den kunstige intelligensen var. Vi noterte det bak øret, men når sant skal sies var det lite tid til å beundre bevegelsene deres. De fleste skuddvekslingene var over i løpet av sekunder, slik man forventer av et taktisk og realistisk (i hvert fall til en viss grad) skytespill. Vi merket imidlertid at fiendene varierte teknikkene sine, spesielt når tiden var kommet for å holde fortet mens bomben ble desarmert. Her gjelder det å dekke alle muligheter fienden har for å komme innpå dere, slik at man ikke blir overrumplet.

- Vi har gjort den kunstige intelligensen ekstra viren denne gangen, forklarte Witts. - De kan bryte gjennom dører og vegger (breach) og sette opp befestninger (fortify) der de finner det nødvendig. De kan i det hele tatt gjøre veldig mye, ettersom målet vårt har vært å bygge interessante og utfordrende kamper også mot den kunstige intelligensen.

I løpet av de 60 sekundene man trenger for å uskadeliggjøre bomben kommer fiendene fra alle kanter. De kan med andre ord benytte seg av hull i veggene som du selv har laget, så det gjelder å gå taktisk til verks helt fra begynnelsen av. Ideen er at valgene begge sider i konflikten tar underveis (og ødeleggelsene man står for) skal gi mange interessante muligheter i kampens hete. Og det fungerer rimelig bra. Dette er et skytespill som handler om mer enn å pepre omgivelsene med kuler. Faktisk må du ta hensyn til hva du velger å skyte på underveis, da et hull i veggen kan gi motstanderne de samme fordelene som deg. På tilsvarende vis er det ingen sak å finne veien til bomben hvis man river ned alle veggene som står i veien, men da blir den desto vanskeligere å beskytte mens desarmeringen pågår.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege

Den horde-lignende delen av Disarm Bombs-modusen var noe som kunne føles litt forutsigbart, men med flere moduser, kart og ulike plasseringer av bombene antar vi at dette ikke skjer. Det var også ganger den kunstige intelligensen oppførte seg snodig og skjøt i blinde, men det er fortsatt tid nok igjen til å fikse slikt før lansering.

Vi fikk dessverre ikke testet modusen Protect Hostage, men den ble snakket om. Denne modusen er noe av det samme som Rescue Hostage (som ble vist da spillet ble annonsert), men her må man forsvare målet mot bølger av fiender. Det er altså en slags kombinasjon av Rescue Hostage og desarmeringsdelen av Disarm Bombs.

Som seg hør og bør vil det være veldig vanskelig å spille Terrohunt alene. Det er tross alt kun på film man sender inn én person til å ta seg av en haug terrorister før de desarmerer bomber eller redder gisler. Vi fikk vite at utviklerens fokus har vært på samarbeid, men det skal altså la seg gjøre for de som foretrekker å fikse ting selv.

Vi gleder oss til å prøve både Protect Hostage og resten av de andre modusene når Rainbow Six: Siege skal slippes til PC, Playstation 4 og Xbox One i oktober. La oss håpe det ikke blir noen utsettelser innen den tid.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege