Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
forspill
Titanfall 2

E3 2016: Første runde med Titanfall 2

Vi kastet oss over muligheten til å prøvespille Titanfall 2 på E3, og ble møtt med et enda raskere og smidigere spill enn forgjengeren...

  • Tekst: Paul Davies

Oppfølgeren til spillet som i sin tid var flaggskipet til Xbox One-konsollen, kan bare testes til Playstation 4 på E3 i år. Vi tipper det er EA og Respawns måte å hamre inn én siste gang at Titanfall 2 kommer til alle tre av de største formatene.

Og hva slags håndkontroller vi hadde i nevene havnet fort i skyggen, for dette føltes umiddelbart veldig bra. Ved siden av lynrask action med 60 bilder i sekundet, var det merkbart mer atmosfære å suge til seg her sammenlignet med i forgjengeren. Hele spillet fremstod som mykere, samtidig som nye lyseffekter ga omgivelsene et mer realistisk preg.

Det nye spillet kommer med en skikkelig singleplayer-del denne gangen, men det er flerspilleren som er satt opp til testing på E3. Mer bestemt kan man prøve en flunkende ny modus kalt "Bounty". Mer om det senere, for først må vi snakke om de nye Titan-robotene.

Det finnes nå seks forskjellige robottyper å velge mellom. Ved siden av Atlas, Ogre og Stryder som vi kjenner fra originalspillet, har Respawn lagt til Ion, Scorch og en sjette klasse de skal avsløre ved en senere anledning. Ion er utstyrt med et energi-skjold, laserkanon og en "tripwire"-line for å felle uoppmerksomme fiender. Scorch kan derimot løfte opp et varmeskjold, danne en felle av flammer og sette opp en ildvegg som skader alle dumme nok til å storme gjennom den. I tillegg er det nå mulig å reparere alle Titan-roboter i kampens hete, ved å plukke opp batteripakker som er spredt rundt på kartene. Du kan plukke opp disse batteriene til fots også, men da må du installere dem manuelt før de får effekt. Hvis du er grei gjør du dette for en medspiller som er i trøbbel, og den nye Engineer-klassen blant pilotene er designet nettopp med dette i tankene. Mekanikken bidrar til å gi spillet en større følelse av samarbeid enn tidligere, og det føles alltid bra når en medspiller hopper ombord på den slitne roboten din for å gi deg en boost. Det varmer både i hjertepumpa og oljepumpa, og kan fort være avgjørende for matchen.

Ved siden av introduksjonen av Engineer-pilotene har også de øvrige pilotklassene blitt mer varierte. For eksempel har én av dem en hendig gripehake, som gjør det enklere og mer effektivt å nå hustakene. En annen har en såkalt "Pulse Blade", som jevnlig avslører fiendens posisjoner for hele laget. Til slutt har man dessuten hologrammer av piloter, som kan plasseres ut som lokkeduer for å narre fienden.

Titanfall 2Titanfall 2

Vi spilte i hovedsak som "Front Rifleman", som er klassen utstyrt med gripehaken. Når det er sagt er det ikke slik at man er avhengig av tauet for å kunne forflytte seg effektivt i Titanfall 2. Hvis du synes det første Titanfall var raskt og smidig vil du bli blåst av banen av dette. Her gjelder det å tenke lynraskt, takket være enda mer flytende og dynamisk parkour. Man kan lekende lett løpe på veggene, ta doble hopp med jetpacken og aller helst kombinere og lenke alt sammen. Samtidig ser man etter fiender å skyte, og i de mest hektiske øyeblikkene kan det være lett å glemme å puste. Prinsippene er de samme som i forgjengeren med det oppleves enda mer flytende og hurtig her.

Som jeg var inne på benytter altså Respawn E3 til å presentere en ny modus kalt Bounty. Modusen kan minne om Attrition, da det finnes to lag med piloter samt datastyrte "grunts". Den store forskjellen er at man også har "capture points" å holde styr på, som både spillerne og gruntsene må beskytte. Samtidig skal man helst ta over fiendens capture point, og straks alle grunts er fjernet fra zonen faller en Boss Titan ned fra oven. Det krever sitt å ta roboten av dage, men straks man klarer det belønnes man med dusøren beistet bærer på, derav navnet bounty.

Titanfall 2Titanfall 2

Det som gjør bounty-modusen god er at den presser spillerne til å fokuserer på spesifikke punkter på kartet. Dermed blir ikke krigingen like spredt utover og det blir viktigere med samarbeid. I tillegg skapes det alltid gode muligheter til å kapre andre spilleres Titans når de er opptatt med å slåss mot bossen.

Kartet man kan teste på E3 heter Boomtown. Det har et utpreget Titanfall-preg, med slitte bygninger kombinert med militære installasjoner fra fremtiden. Det fremstår som noe som var en forstad en gang i tiden, men veisperringer å ta dekning bak, samt trær å klatre i. Det er også plassert ut digre kanonen i noen av hjørnene. Ellers er dette Titanfall slik vi kjenner det, altså trange passasjer kombinert med store åpne områder. Alt er designet for at du skal holde deg i bevegelse, enten du er til fots eller i førersetet til roboten din. Det er hektisk, intenst og ulikt alle andre skytespill.

Titanfall 2 føles i det hele tatt som en evolusjon av serien, og det sier jo sitt med tanke på hvor banebrytende originalspillet var. Det første spillet førte til veggløping og dobbelthopping i de fleste andre skytespill, men her viser Respawn at det er de som mestrer dette best. Samtidig var høy klasse den eneste muligheten for dette spillet, hvis det skulle ha det minste håp i å konkurrere mot Overwatch, Battlefield 1 og Call of Duty: Infinite Warfare.