Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Splatoon 2

Førsteinntrykk fra Splatoon 2

Gamereactor har funnet frem maskeringsteip og malingssprøyter for å teste Splatoon 2 på Nintendo Switch...


Facebook
TwitterReddit

Det burde ikke komme som noen overraskelse med tanke på suksessen til det første spillet, men Splatoon 2 er definitivt Nintendos forsøk på å få seg en bit av esport-kaken. Dette førstepartsspillet kommer allerede til sommeren, altså mens Switch fortsatt er veldig fersk. Det er en dristig strategi ettersom antall spillere kanskje ikke er så høyt så tidlig i konsollens livssyklus, men det er også potensial til å bygge en stabil spillermasse som kan vare i mange år.

Dette er ren spekulasjon fra vår side, men så har vi ikke så mye å gå på ennå heller. Under Nintendos presentasjon av konsollen og de nye spillene fikk vi nemlig begrenset med tid sammen med Splatoon 2, men etter å ha spilt forgjengeren mye var det lett å kjenne igjen hva vi tilbys i oppfølgeren. Oppskriften er nemlig ikke så veldig ulik, og alle erfarne Splatoon-spillere vil kunne hoppe rett inn i dette.

Kartet vi fikk prøve hadde det samme designet som vi har sett før, men heldigvis var utformingen annerledes. Sistnevnte betyr at du blir nødt til å finne nye strategier, eller tenke litt annerledes. Denne gangen er det også flere veier som skjærer gjennom kartet, så laget ditt kan enklere organisere et comeback hvis dere er sperret inne på spawn-punktet.

Figurdesignet gir et tydeligere bilde på at dette er et nytt spill. De såkalte Inklings har blitt to år eldre, og det synes på dem. De fremstår som tøffere og mer herdet etter alle kampene, og til tross for spillets muntre tone bærer figurene veldig alvorlige ansiktsuttrykk. Videre har historiedelen blitt utvidet til noe med litt mer dybde, dog det skulle ikke så mye til sammenlignet med det første spillet. Dessverre vet vi ikke noe mer om historiedelen enn at den skal by på mer.

Demoen viser også kvalitetsforskjellen mellom Nintendos to konsoller. Her får du action med 60 bilder i sekundet (som Nintendo garanterer vil være standarden i hele spillet), oppløsningen 1080p og mer forseggjorte 3D-modeller. Det ser også veldig skarpt ut i 720p, som er oppløsningen du får når du spiller på den lille skjermen.

Splatoon 2Splatoon 2Splatoon 2
Splatoon 2

Vi fikk også teste et par nyheter, og blant dem var de doble pistolene. Disse er en forfriskende nyhet som holder deg mobil, de er enkle å bruke, og de har mye kraft uten at de sløser med blekket. Vi fikk også teste et spesialangrep der figuren hopper omtrent fem meter opp i luften, og derfra kan man enklere treffe med de større våpnene. Ettersom det ikke fantes noen snikskyttere til å ta oss ut kunne vi male hele kartet på ti sekunder, men vi mistenker at dette blir balansert før lansering.

Splatoon ble født på Wii U og byttet av plattform går ikke upåaktet hen. Alle funksjonene du er vant til å bruke på den lille skjermen på Gamepaden er borte, men det går ikke nevneverdig ut over spillingen. Det eneste vi egentlig savnet fra tid til annen var å ha kartet på den lille skjermen mellom hendene.

Heldigvis veier både Joy-Con og Pro Controller opp for mangelen på en ekstra skjerm ved at de er mye mer presise og følsomme. Resultatet er en mye bedre spillopplevelse enn hva Gamepaden leverte på Wii U.

Etter å ha testet ett kart, ett våpen, ett spesialangrep i tillegg til det nye kontrollsystemet er det vanskelig å felle noen dom. Splatoon 2 har mye vekt på skuldrene sine, og tiden vil vise om dette blir en fullverdig oppfølger eller en utvidet port til Switch. Det bærer i det minste preg av å ha ivaretatt den gode kvaliteten til det første spillet, så det er all grunn til å holde et øye med dette i sommer.

Splatoon 2
Splatoon 2
Splatoon 2
Splatoon 2