Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Yooka-Laylee

En siste sniktitt på Yooka-Laylee

Gamereactor ble invitert til å spille de første to timene av Playtonics lovende plattformeventyr, og vi lot ikke sjansen gå fra oss...

  • Tekst: Sam Bishop

Da vi fikk teste litt av Yooka-Laylee i september, imponerte det på alle områder. Den gang fikk vi kun teste en liten demo, mens nå har vi fått leke oss med de første to timene av spillet. Utvikler Playtonic hadde nemlig invitert til spilltesting, og de var både spente og nervøse for å vise frem så mye av spillet de har jobbet med i lang tid.

De første to timene inneholdt den første og den andre verdenen, Tribalstack Tropics og Glitter Glaze Glacier, samt starten på historien i spillet. Vi skal dog ikke avsløre noen viktige punkter fra historien. Man spiller som øgla og flaggermusa Yooka og Laylee, og de to må ut og rydde opp etter at den onde Capital B (en stor bie) har stjålet boka deres. Sidene i denne boka blir spredd for alle vinder, og tospannet må samle dem sammen igjen.

Yooka-Laylee

Brettene er som tidligere rapportert mer åpne enn Banjo-Kazooie-spillere er vant til, noe som betyr at det er mer å se og mer å gjøre her (spesielt for deg som elsker å saumfare spillene etter alle hemmeligheter). Vi snakket med Playtonics administrerende direktør og kreativ leder, Gavin Price om dette, og han sa at dette var et bevisst valg:

"Siden vi ønsker å tiltrekke oss en bred gruppe spillere, valgte vi å overlate mer av valgene til spilleren. Altfor mange spill i dag holder deg i hånden og leder deg gjennom. Jeg mener at dette spillet er mer leketøyaktig i den forstand at du gjør hva du selv vil med det, i stedet for at vi forteller deg hvor du skal se eller hvor du skal gå. Vi prøver bare å gi deg noen interessante valg, og forhåpentligvis blir de ikke for mange."

I praksis betyr dette at du kan få mye ut av hvert område. Ikke bare er det mye å gjøre og se i hver verden, men du får også muligheten til å utvide områdene med flere steder og mer innhold. Vi tilbragte en time i den første verdenen, og uten engang å utvide den rakk vi ikke over alt den inneholdt. Det er altså nok å henge fingrene i her.

Yooka-Laylee
Yooka-LayleeYooka-LayleeYooka-Laylee

Variasjonen i brettene imponerte også, der vi fikk se både grønne og frodige områder, snø og is, samt innendørs i den industriaktige bikuben til Capital B. Det så velpolert og detaljert ut, og det var lett å se at de har lagt mye arbeid i å gjenskape følelsen fra Nintendo 64-klassikeren med moderne grafikk.

Yooka-Laylee
Yooka-LayleeYooka-LayleeYooka-Laylee
Yooka-Laylee