Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Destiny 2

Vi har testet Destiny 2

Bungie og Activision fløy oss til Los Angeles for å spille Destiny 2, og vår egen guardian forteller her hvor bra oppfølgeren ser ut til å bli...

Facebook
TwitterReddit

Jeg hater virkelig å fly, men da tilbudet om å få teste Destiny 2 dukket opp trosset jeg flyskrekken. Trygt fremme i LA sto jeg sliten og nervøs foran dørene til Jet Center. For første gang skulle vi få se gameplay fra Bungies nye, og jeg ville virkelig at det skulle se så bra ut som jeg forventer fra en oppfølger. Etter åtte timer var jeg ikke bare fornøyd, jeg var overbevist om at Destiny 2 kommer til å bli skikkelig bra.

Først sitter vi gjennom en times presentasjon, og i der får vi servert utgangspunktet for handlingen i Destiny 2. Tårnet i den siste trygge byen blir invadert av den fiendtlige rasen Cabal, for de skilpadde-aktige romvesnene synes det er deres tur til å forvalte kraften menneskeheten har fått gjennom The Traveler (den store kula som henger over byen). De bomber derfor alt sønder og sammen. I et tappert forsøk på å forsvare byen ser vi gamle kjenninger som Cayde-6, Ikora Rey og Zavala gjøre det de kan. Overgangen fra mellomsekvens til gameplay sender en bølge av begeistring gjennom publikum, og jeg registrerer at Destiny 2 ser ut som Destiny. Det skal imidlertid vise seg at det ikke nødvendigvis er noe negativt.

Når jeg så får gripe tak i en håndkontroller og leke meg på egenhånd, føler jeg meg som hjemme nesten umiddelbart. Det er ingen tvil om at dette i bunn og grunn er Destiny, men jeg legger merke til at det hele føles mer dynamisk. Området jeg befinner meg i yrer av liv, det ropes på sambandet, ild og gnister ligger i luften, og følelsen av overhengende fare er veldig til stede. Det føles som Destiny, men oppdraget Homecoming er noe annet enn alt av lignende oppdrag i det første spillet. Fra å hjelpe Zavala stå imot de første angrepsbølgene med hjelp av Titan-boblen hans, via å se Ikora Rey kaste en nova-bombe på et angripende romskip, til å stå ansikt til ansikt med fienden Gaul - alt gir mersmak. Mye mersmak.

Destiny 2
Destiny 2Destiny 2

Luke Smith er spillregissør på Destiny 2 (lagde også den hyllede utvidelsen The Taken King), og han kan fortelle at dette er laget som en reboot. Tanken er at det skal være tilgjengelig for folk som ikke har spilt Destiny tidligere: "Vi vil skape en verden du får lyst til å være en del av, et sted som er interessant, og som har fantastiske ting du kan gjøre uansett hvilket humør du er i. Det spiller ingen rolle om du er en solospiller, foretrekker samarbeid eller konkurranse, for det skal finnes aktiviteter som passer for deg." Selve strukturen på spillverdenen er forandret mye, med enorme planeter du kan besøke.

På jorden besøker vi "European Dead Zone", som ifølge utvikleren er det største området som noensinne har vært med i Destiny. Her finnes tette skoger, et underjordisk grottesystem og en Red Legion-base man kan ta over. Vi skal også få besøke en av Saturns måner, Titan, som i grunn er helt rensket på overflaten. Nessus er en planet som robotene Vex nesten har fortært i sin helhet, og er nå erstattet med en gigantisk maskin. Vi får også se Io, den siste planeten The Traveler besøkte før kollapsen startet. Dette er også alt vi får se under eventet, men det virker som om Destiny 2 har en mer åpen spillverden enn forgjengeren, og ikke minst et kart du kan bruke for å se hvor du er.

Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2

Oppdraget som vises frem heter Homecoming (som jeg også skal få spille senere). De som har investert mye tid i Destiny kommer fort igang med å skyte Cabal-soldater. Destiny 2 spilles nesten nøyaktig på samme måte som forgjengeren, men det har naturligvis blitt lagt til noen nyheter. I skrivende stund er det bekreftet at de to underklassene Striker til Titan og Gunslinger til Hunter vender tilbake, samt at det kommer tre helt nye (mer om disse senere). De gamle klassene har imidlertid fått en liten overhaling, og hver av dem har fått en helt ny egenskap som de kan bruke i tillegg til granat og nærkampangrep.

Hunter-klassen Gunslinger har for eksempel fått en slags unnamanøver som kan brukes i prekære situasjoner. Striker-klassen til Titan har fått en beskyttende vegg, og den nye Warlock-klassen Dawnblade kan skape et helbredende energifelt. Ferdighetene kan også modifiseres med to ulike alternativer. Det helbredende energifeltet kan eksempelvis byttes til et felt som lar deg og dine lagkamerater gjøre ekstra mye skade. En ekstra egenskap til hver klasse legger faktisk til en helt ny dimensjon i Destiny 2, og det blir flere ting å tenke gjennom når du omsider skal sette sammen et perfekt Raid-lag.

Dawnblade-klassen er den eneste nye vi får teste, og den er som nevnt en Warlock. Granatene er de samme som i den gamle Sunsinger-klassen, og de ulike variantene for å hoppe er alle kjente. Superangrepet består av et brennende sverd som gir mye juling i høy fart, gjerne fra luften. De andre to nye spesialangrepene som vises frem er Titan-klassen Sentinel, som er basert på elementtypen void. Forestill deg Captain America, så forstår du hva det er snakk om. Skjoldet brukes til å kaste på fiender, men også til å beskytte mot angrep. Arcstrider er den nye Hunter-klassen, og den minner mye om Arcblade-klassen fra det første spillet, i hvert fall ut fra det vi ser i presentasjonen.

Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2