Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Assassin's Creed: Origins

Vi har testet Assassin's Creed: Origins

Gamereactors journalist gikk feil vei i Los Angeles, og endte i stedet opp i Egypt. Der fikk de lære seg mer om brorskapets opphav...

Det har tatt sin tid, men nå har snikmorderne endelig ankommet oldtidens Egypt (spillet er satt 49 år f.Kr.). Akkurat i tide til tiårsjubileet for serien skal vi altså få se hvordan kampen mellom snikmorderordenen og tempelridderne startet under ptolemeerdynastiet. Det kom aldri noe nytt spill i serien i fjor, og etter å ha tilbragt litt tid med Origins kan vi slå fast at den ekstra utviklingstiden har vært nyttig.

Det blir raskt tydelig at seriens oppskrift passer veldig godt til både epoken og geografien. Ubisoft har lykkes med å fange den eksotiske og mystiske auraen til gamle Egypt, og de byr på alt av lekre omgivelser som små landsbyer, farlige grotter, bortglemte katakomber og majestetiske pyramider. Mellom disse ligger en enorm ørken så langt øyet kan se (noe som ikke er så langt når sandstormene inntreffer).

Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins

Vi spiller som Bayek, den siste av Medjai-folket, og det er opp til oss å sette ned foten sammen med en nyetablert gjeng med snikmordere. Vi skal kjempe mot faraoenes undertrykkelse. Dette brorskapet er det vi møtte i det tredje korstoget fra seriens første spill, og dannelsen av dette er sentralt i Assassin's Creed: Origins. Ubisoft har jobbet med spillet siden de sjøsatte Assassin's Creed IV: Black Flag, altså for fire år siden. Spillets kreative sjef, Jean Guesdon, ser på dette som hans "passion project", og det kjenner vi allerede etter kun én times spilling.

Ved første øyekast kan det se ut som hvilket som helst annet spill i serien, men under overflaten finner vi flere nye funksjoner og mekanikker som kommer til å endre hvordan vi spiller AC. Ett eksempel er jaktingen. Du jakter på dyr (geiter, løver og kameler - der sistnevnte kan ris på) som du bruker til å lage nye hjelpemidler. Dette kan være ting som forbedrer dine ferdigheter når de kombineres med sverd, øks, pil og bue og andre nødvendigheter.

Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins

Forbedringer av ferdighetene dine kan også gjøres ved hjelp av sideoppdrag, skattejakt og vanlige kamper. Erfaringspoengene kan du løse inn på et ferdighetstre, noe som får meg til å se på Assassin's Creed: Origins som et velutviklet rollespill fremfor enda en oppfølger. Ubisoft ser ut til å ha lykkes veldig bra med dette, og sannsynligvis henger det sammen med den lange utviklingstiden. Finpussingen skinner nemlig også gjennom i gameplayet.

Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins