Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Need for Speed Payback

Need for Speed Payback

Need for Speed har vært på inspirasjonsreise gjennom Hollywood, og nå er de klare for å gi oss spektakulær action i Payback...


Svenske Ghost Games er ikke lenger nybegynnere når det gjelder Need for Speen, for Payback er faktisk deres tredje spill i serien. Denne gangen finnes det ingen unnskyldninger. De har fått tid og ressurser, og studioet bør ha blitt et veloljet maskineri etter alle disse årene. Alt ligger til rette for at Need for Speed Payback skal leve opp til sitt potensial, og kanskje kan det gjenvinne spillernes gunst som har vært svekket siden etter Underground-spillene og Hot Pursuit. Need for Speed må fornyes og levere noe Gran Turismo og Forza ikke gjør, og kanskje er det et dryss med Hollywood som skal til.

Førsteinntrykket er viktig også når det kommer til spill, og Need for Speed Payback treffer umiddelbart med Las Vegas-looken, lyseffektene og den veldig støvete ørkenen. Designet føles perfekt, og Frostbite-motoren blir godt utnyttet.

"Vi ville bygge videre på grunnlaget [fra tidligere Need for Speed-spill]", sa creative director William Ho da vi møtte ham. "Derfor valgte vi sør-vest i USA, for der har vi et stort utvalg av miljøer å jobbe med - fra glamorøst til skittent, og fra dype daler til høye fjell. På toppen av dette har vi også den store ørkenen som binder det hele sammen."

Need for Speed Payback

Jeg fikk teste et oppdrag i Los Angeles, og det handlet om å ta ut et antall biler i klassisk Burnout Takedown-stil, stjele en Koenigsegg fra en lastebil og stikke av. Oppdraget er i stor grad forhåndsbestemt, så jeg fikk raskt en påminnelse så fort jeg sporet av. Mellomsekvensene var så vidt jeg kunne se heller ikke spesielt dynamiske, og det må kunne sies å være en liten skuffelse. Samtidig passer det inn i det Ghost Games har bestemt seg for å lage.

Hver av bilene har en helsemåler, og når den når bunnen forårsaker du et spektakulært krasj for motstanderen. Følelsen av dette: tilfredsstillende. Dette gjaldt spesielt de gangene jeg lyktes med å sette igang en kjedereaksjon som tok ut flere av motstanderne samtidig. De kan også sørge for sin egen undergang ved å krasje i hindringer eller møtende biler, men det var ikke i nærheten av å være like morsomt for meg.

I spillets historie skal vi få bytte mellom tre ulike figurer, nærmere bestemt racerføreren Tyler, stunt-sjåføren Mac og "budbilsjåføren" Jess. Det er ikke ofte vi ser spesielt gode historier i bilspill, men det er jo lov å håpe at Payback blir et unntak.

Need for Speed PaybackNeed for Speed Payback

"Du vil kunne delta i forskjellige oppdrag og race for hver figur", fortalte Ho, før han fortsatte med å snakke om historien. "De bidrar alle til historiens avslutning, og de må samarbeide i noe vi kaller 'Blockbuster Missions' - og det har du allerede sett et eksempel på da du prøvde Highway Heist. Der så du hvordan alle jobber sammen for å nå et felles mål. Deretter skiller de lag, gjør sine egne greier og siden samles for å samarbeide igjen."

Etter litt spilling og en samtale fikk jeg en mer dyptgående presentasjon av spillet. Det har innstillingsmuligheter som åpenbart er en viktig del, og som forhåpentligvis kan matche det Forza har i kategoriene frihet og valgmuligheter. Jeg fikk se en del forhåndsbestemte varianter som viste hvor enkelt det var å skreddersy bilene etter behov (litt som i The Crew), deriblant en VW Beetle som byttet mellom å være off-road, dragster, gatebil og så videre. Den samme bilen ble brukt til å vise spillets svar på Forza Horizons 'Barn Finds'. Tiden vil vise om innstillingsmulighetene vil være nok til å holde på spillernes oppmerksomhet.

Need for Speed PaybackNeed for Speed Payback

Etter å ha testet det filmatiske oppdraget, fikk jeg også sjansen til å kjøre et vanlig løp. Her fikk jeg et klarere bilde av kjørefølelsen, og som du sikkert mistenkte er Need for Speed Payback en veldig typisk arkade-racer. Det var veldig enkelt å drifte, og det hele føltes fryktelig tilgivende. Mange vil sikkert slå av en del hjelpesystemer for å kunne nyte mer av selve kjøringen, men dette er altså fortsatt en arkade-racer hvor alle er velkomne.

Need for Speed Payback slippes etter Project Cars 2, Forza Motorsport 7 og sannsynligvis Gran Turismo Sport. Det er imidlertid et helt annet spill, og forhåpentligvis har det kvaliteter som gjør at det kan skille seg ut i mengden av racingspill i 2017.

Need for Speed Payback