Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Guild Wars 2

Guild Wars 2: Vi har smakt på Episode 6

Etter hvert som det nærmer seg fem år siden Guild Wars 2 ble lansert, nærmer også det seg slutten på tredje sesong av innholdsslipp til spillet. Jostein tok turen til ArenaNets kontorer i Seattle for en sniktitt på sesongavslutningen...

Fra første til andre sesong av det de kaller en levende historie gjorde ArenaNet drastiske endringer. Massive live-eventer som man måtte oppleve der og da ble erstattet av gjenspillbart soloinnhold sluppet i episoder. Tredje sesong, derimot, følger i stor grad samme mønster som andre sesong. Derfor var jeg ikke veldig overrasket over at sesongavslutningen ikke heller gjør noe banebrytende. Det er mer av det samme, som var forventet, men kanskje likevel litt skuffende.

Guild Wars 2
Soloinnholdet bød ikke bare på slossing og bosskamper, men også puslespill. Her måtte man skru av alle strålene ved å kaste energikrystaller på punkter rundt kuppelen.

Med det sagt er det betydelig nytt innhold å sette tennene i for dem som er fornøyd med formatet slik det er. Jeg skal ikke røpe for mye med tanke på historien, men fans av det opprinnelige Guild Wars vil kunne kjenne godt på nostalgien. Det sier kanskje seg selv med tanke på at sesongen så langt har omhandlet både White Mantle og Shining Blade, men ArenaNet har spart store avsløringer til sesongavslutningen!

Episoden byr også på et helt nytt kart, denne gangen på Orr, med medfølgende dynamiske hendelser og hjerteoppdrag. Ettersom vi ikke har tilbrakt mye tid i Orr siden slutten av grunnspillet var det et overraskende og forfriskende gjensyn (i den grad de pillråtne landskapene i Orr kan beskrives slik). Dessverre hadde jeg veldig begrenset med tid til å utforske det nye kartet, men det jeg rakk spille gjennom virket solid. Jeg bet meg også merke i at soppene som ble introdusert som en måte å traversere Maguuma-jungelen på i Heart of Thorns har spredt seg til Orr.

Guild Wars 2
Det nye kartet tar oss tilbake til den druknede Orr-halvøya hvor sluttspillinnholdet i grunnspillet fant sted.

Med sesong tre er det tydelig at ArenaNet har funnet seg til rette med formatet de bruker til å fortelle sin levende historie. Første sesong var nok i overkant ambisiøs, og mangelen på gjenspillingsverdi gjorde det vanskelig for avhoppere å returnere til spillet. Med det sagt synes jeg både sesong to og tre mangler den kreative gnisten som første sesong leverte med stil. Kanskje nettopp derfor hadde jeg håpet at sesongavslutningen kom til å være en større event snarere enn primært soloinnhold.