Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Guild Wars 2

Guild Wars 2: Path of Fire

Etter den noe skuffende Heart of Thorns-utvidelsen står mye på spill for ArenaNet med deres andre utvidelse, Path of Fire. Vi har testet litt av den...

Da vi først ble briefet om den nye utvidelsen var det tydelig at ArenaNet har tatt lærdom fra Heart of Thorns. Det største endringen ligger i et skifte i fokus fra nye systemer til å pumpe ut masse innhold. I motsetning til i Heart of Thorns legges ingen ny spillbar klasse til spillet. I stedet for å introdusere nye systemer som mestringer og elitespesialiseringer utvider de heller de eksisterende systemene. Dermed blir det mer historie, flere oppdrag og større kart. I følge ArenaNet byr Path of Fire på like mye innhold som hele Heart of Thorns og Living Story sesong tre til sammen.

Guild Wars 2
Path of Fire tar oss til den ugjestmilde Crystal Desert, hvor Palawa Joko har tyrranisert befolkningen i 250 år.

The Crystal Desert

Bolken av det nye innholdet vil finne sted i The Crystal Desert, et område velkjent for spillere av Guild Wars Prophesies. Det er også et viktig område i historien fortalt i boken Edge of Destiny, hvor medlemmene av Destiny's Edge kjempet mot Kralkatorrik i nettopp The Crystal Desert. I de 250 årene som har gått siden Guild Wars 1 har den levende døde kongen Palawa Joko styrt landet med jernhånd, og Tyria for øvrig har for det meste holdt seg unna.

- Tyrannen Joko har stengt grensene sine. Nasjonene i Tyria var ikke villige til å risikere kontakt med tyrannen av frykt for hva som kan skje som resultat av den kontakten. Men nå har vi en god grunn til å dra dit, nemlig å stoppe guden Balthazar fra å drepe Kralkatorrik, forteller narrativ sjef for Path of Fire Scott McGough.

Guild Wars 2
Fans av Guild Wars Nightfall kan trøste seg med at mye arkitektur og kunst i The Crystal Desert er inspirert av Elona.

I Jokos kongerike bor det stort sett mennesker fra Elona, så mye av arkitekturen og kulturen i området vil være gjenkjennbar fra det Elona vi ble kjent med i Guild Wars Nightfall. The Crystal Desert har introdusert nye utfordringer som befolkningen har måttet finne løsninger på.

- Mens The Crystal Desert har vært isolert fra omverdenen har befolkningen utforsket spørsmålet «hvordan kommer vi oss rundt i dette utstrakte kongeriket vårt?». Etter hvert som du utforsker de ulike kartene vil du oppdage mange ulike landskap med mange ulike terrengmessige utfordringer. Hver region har derfor utviklet hvert sitt karakteristiske ridedyr som reflekterer at de trenger å bevege seg rundt i en viss type terreng så de har lært å ri denne typen dyr, forklarer McGough.

Mounts

Fra befolkningen lærer også spillerne å ri på mounts. Hardbarka Guild Wars-veteraner føler seg kanskje rystet over dette, og som en som regner seg å tilhøre nettopp den gruppen må jeg si at jeg mottok denne nyheten med skepsis. Grunnspillet og fem år med innhold siden har blitt laget uten mounts i bakhodet, så hvorfor introduserer de det nå?

Guild Wars 2
De nye mountene kan man ta med seg tilbake til andre deler av Tyria, med unntak av historieoppdrag, PvP og WvW.

- Det kom fra å se på Heart of Thorns og hva som fungerte veldig godt der. Vi så på mestringer som virkelig engasjerte spillerne, særlig glideflyvning. Du låser opp disse kule nye egenskapene for karakteren din som hjelper deg til å traversere og utforske verdenen. Vi bruker mounts som en måte å levere den følelsen, sier Roy Cronacher, spilldesigner og gruppeleder for mounts og skapninger hos ArenaNet.

Min skepsis forsvant med en gang jeg hoppet i sadelen og tok den første mounten, raptoren, på en liten kjøretur. Ridemekanismen føles utmerket! Det er vekt i hvert eneste skritt raptoren tar, den bruker tid på å komme opp i fart og den lener seg inn i svingene. Det er tydelig at ArenaNet har lagt betydelig arbeid inn i mount-systemet så de ikke kun fungerer som en glorifisert hurtighetsbonus.

- Vi lagde unik fysikk til hver eneste mount, så de alle beveger seg ulikt på en måte som passer anatomien deres. Vi brukte mye tid på animasjonene for å virkelig gi hver mount en egen personlighet. I tillegg designet vi et nytt kamerasystem for å gjøre hele opplevelsen mye glattere. Så det er mange små ting som til sammen utgjør en forskjell, forklarer Cronacher.

Totalt kommer fire forskjellige mounts. Den første du låser opp er raptoren, som tro til sitt navn er en tobeint dinosaur som hopper langt. Springer er en slags kombo av en mus og en kenguru, og spesialiserer seg på å hoppe høyt snarere enn langt. For å reise over vann og kvikksand rir man en skimmer, en rokkeliknende skapning som flyter over bakken. Til sist, sjakalen er en skapning av stein og sand som kan teleportere seg korte distanser.

Guild Wars 2
Faen ta polti!

Hver mount blir låst opp og utviklet gjennom mestringssystemet først introdusert i Heart of Thorns. I tillegg til unik fysikk har hver mount en egenskap som hjelper dem bevege seg rundt i Crystal Desert på ulike måter. Raptoren, for eksempel, kan gjøre et mektig horisontalt hopp. I tillegg har hver mount en egenskap som lar deg direkte starte kamp fra mounten før du hopper av. Sist men ikke minst, hver mount kan personliggjøres gjennom samme fargesystem som man ellers bruker på rustninger.

Elitespesialiseringer

I Heart of Thorns introduserte ArenaNet elitespesialiseringer for hver av klassene. Path of Fire utvider dette systemet med en ytterligere elitespesialisering per klasse. Dette innebærer at et nytt våpen blir tilgjengelig, med tilhørende nye egenskaper, samt en ny helbredelsesegenskap, en ny eliteegenskap og tre andre egenskaper. Viktigst av alt endrer hver elitespesialisering hver klasses unike egenskap.

Guild Wars 2
Engienier-klassens nye elitespesialisering er tematisert rundt hologrammer.

Dessverre fikk jeg veldig begrenset inntrykk av de nye spesialiseringene. De var ikke låst opp i PvE-delen av demoen, så jeg fikk kun testet de ut på treningsdukker i PvP-lobbyen. Med det sagt var det noen spesialiseringer som utmerket seg, og som jeg gleder meg til å se nærmere på når utvidelsen slippes. Elementalister kan nå ha to elementer aktivert samtidig, som gir deg to egenskaper av hver type og en egenskap som kombinerer begge. Som Thief kan du nå bruke rifler på lange distanser som skarpskytter, men for å være mest effektiv må du stå helt i ro. Mest tematisk med ørkenområdet er nok Mesmers nye spesialisering Mirage («luftspeiling» på norsk).

Konklusjon

Ettersom utvidelsen har så tungt fokus på innhold er det vanskelig å evaluere kvaliteten basert på den korte demoen jeg fikk spille. Mye står og faller på nettopp det innholdet, for selv om de andre nyhetene virker solide er det langt færre av dem enn i Heart of Thorns. Med det sagt tror jeg dette var riktig veivalg av ArenaNet. Nye spillbare klasser og mekanismer er gøy det, men de veier ikke opp for mangelen på innhold mange opplevde ved Heart of Thorns. Selv om mounts er en stor nyhet, og svært godt implementert sådan, så avhenger suksessen til Path of Fire på både kvaliteten og kvantiteten til det nye innholdet. Vi får se når Path of Fire slippes 22. september.