Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Agents of Mayhem

En siste kikk på Agents of Mayhem

Agents of Mayhem kan skrike og skråle så mye det bare vil, men det skjuler ikke det faktum at spillet i bunn og grunn er kjedelig...

Jeg vil tro at de fleste av dere har kjennskap til Saints Row-serien. Det er en kaotisk og morsom rekke med spill, men det kanskje ikke alle vet er at studioets kommende Agents of Mayhem er lagt til samme univers. Eller, i hvert fall nesten. Saints Row IV hadde flere ulike slutter, og i den ene gud skapte gud verden på nytt. Det er i denne verdenen Agents of Mayhem utspiller seg. Det er altså ikke en direkte oppfølger, men er i stor grad skapt i samme ånd som Saints Row. I utgangspunktet viderefører dette spillet den visuelle stilen, og figurdesignet er like fargerikt og karikert som vi kjenner fra før. Det er dog viktig å merke seg at dette ikke er et nytt Saints Row-spill, noe som ble bekreftet da vi testet det litt i Stockholm nylig.

I et plutselig og globalt angrep tok L.E.G.I.O.N. (League of Evil Gentlemen Intent on Obliterating Nations) over det meste av verden. Dermed ble organisasjonen M.A.Y.H.E.M. (Multinational Agency Hunting Evil Masterminds) opprettet for å kjempe mot dem. Mayhem skal likevel ikke ses på som "de gode" i denne kampen, men heller de slemme som kjemper mot de som er enda slemmere. Det er premisset ifølge utvikleren. Man kan velge mellom totalt tolv ulike figurer, og de vil bli låst opp etter hvert som man avanserer i spillet. Alle har de sin egen grunn til å kjempe mot Legion, og noen av årsakene er mer ærbare enn andre. Mayhem ble grunnlagt av Persephone Brimstone, et tidligere høytstående medlem av Legion, og hun har sine egne grunner til å søke hevn.

Agents of Mayhem
Agents of MayhemAgents of MayhemAgents of Mayhem

Demoen vi får teste starter i romskipet som også fungerer som spillets HUB. Her finner vi butikker hvor vi kan kjøpe våpen, steder for å oppgradere agentene og selvfølgelig velge oppdrag. I tillegg til dette kan man finne andre morsomme ting, og man kan overhøre samtaler med ironisk humor slik vi kjenner fra Volitions tidligere actionspill. Vi velger et oppdrag der superskurken er en ung og veltrent popstjerne som hjernevasker ungdom med musikken sin. Satiren er mildt sagt tydelig, men jeg smiler likevel bredt da han blir presentert for meg. Dessverre skulle det bli det siste smilet fra meg under denne demoen, for det ensformige og velkjente gameplayet sørget for at jeg sukket resten av tiden med spillet.

Når man starter et oppdrag blir man sendt ned til den sør-koreanske hovedstaden Seoul, for det er her hele spillet finner sted. Det er et stort åpent område som man kan utforske hvor mye man selv vil, men byen virker foreløpig ganske uinteressant. Grafikken er fargerik, men byen i seg selv virker livløs. Man står fritt til å gå amok, men det er ikke gøy på samme måte som i Saints Row, eller Grand Theft Auto V for den sakens skyld.

Derfor dropper jeg raskt dette, og setter i stedet i gang med oppdraget. Her faller også forventningene min til det ferdige spillet rimelig raskt. Etter en morsom gjennomgang av hva oppdraget går ut på forventer jeg å bli kastet ut i morsomme og sprø situasjoner, men humoren glimrer dessverre med sitt fravær når jeg overtar kontrollen. Det dukker opp en markør på kartet, jeg går dit og skyter noen skurker, og deretter gjentar dette seg til oppdraget er ferdig. Av og til dukker det opp noen andre oppgaver, som eksempelvis å hacke en datamaskin. Disse oppgavene vil kreve de forskjellige agentenes ulike evner, men kjernen av oppdraget er fortsatt uinteressant.

Agents of Mayhem
Agents of MayhemAgents of MayhemAgents of Mayhem