Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of War

Vi tok en ny tur innom Monolith for å prøve mer av det etterlengtede spillet deres. Denne gangen var fokuset online-delene av det.

  • Tekst: Anders Juul

Vi var så heldige å få se en liten del av Middle-earth: Shadow of War tidligere i år, men lot oss ikke be to ganger da Monolith spurte om vi ville prøve det igjen. De lovet nemlig at det var mer å vise frem denne gangen, og at vi ville få spille det selv. Begge deler stemte på en prikk. Utviklerne lot oss nemlig teste tre av de ulike aspektene spille har å by på, hvor vi vil dele våre erfaringer med hver av disse gjennom måneden.

Det første vi kan skrive om er online-aspektet, og hvordan de ønsker å gjøre dette så unikt og innovativt som mulig. Siden vi snakket en del om det samme gameplayet forrige gang vil vi fokusere på selve modusene denne gangen: Online Conquest og Vendetta.

Middle-earth: Shadow of War

Conquest har vi sett før, siden dette er modusen de viste frem under offentliggjøringen av spillet. Her skal Talion og hæren av følgere innta en festning som er fylt med fiender. Onlineutgaven fungerer for det meste som enspillerutgaven, men spiller man online er det også mulig å innta andre spillerene sine festninger, og dermed oppleve litt av hvordan de har hatt det i spillet.

Spillet sin "creative director", Michael de Plater, fortalte oss at de atter en gang ønsker at hver gjennomspilling skal være unik med å skape nye forhold til nye fiender man kommer over. Onlineutgaven av Conquest vil gi oss mulighet til å oppleve en del av dette med å vise hvilke orker andre spillere har klart å få på sin side, og hvilke styrker/svakheter de har.

Du får uansett kanskje ikke mulighet til å bare spasere rundt for å studere alt i festningene, for Conquest er delt inn i ulike vanskelighetsgrader. Dette gjør det mulig å prøve modusen selv om man ikke har så høy level, samtidig som de høyere vanskelighetsgradene blir mer intense. Å fullføre disse vil selvsagt øke rangeringen og ryktet vårt på tabellene, så Monolith håper at dette gjør modusen ekstra underholdende. Ikke at vi trengte noen ekstra grunn for å spille. Modusen var nemlig en fin måte å prøve ut noen av Talion sine nye ferdigheter på.

Middle-earth: Shadow of War

Nå kan Talion blant annet dobbelhoppe, noe som fører til at vi kan komme oss til ulike steder raskere og enklere. Man føler virkelig adrenalinet komme når man hopper fra tårn til tårn eller fiendeflokk til fiendeflokk i løpet av et sekund. Når vi i tillegg nærmest kan teleportere oss fra sted til sted uten å måtte bruke piler er det ikke lenger snakk om et Assassin's Creed-lignende parkour-system lenger, men en magisk kriger som ingen vil se komme. Som en ekstra bonus lar dobbelhoppet oss selvsagt hoppe høyere, noe som gjør det mulig å styrte ned mot bakken for å gjøre skade over et større område. Utviklerne ønsker virkelig å vise at Talion er en helt annen mann denne gangen.

Så har vi Vendetta-modusen. Utgaven vi har i originalen var bare starten på Monolith sine planer for den. Denne gangen vil vi virkelig belønnes for å hevne andre spillere sine dødsfall. Som vi allerede visste vil det være et større fokus på utstyr denne gangen, så belønningene i Vendetta vil komme godt med. Nå vil vi belønnes med nye sverd, kniver, buer, og mer. Dermed handler det ikke bare om en følelsesmessige belønninger, men også materielle. Foreløpig ønsker de ikke å si om vanskelighetsgraden på fienden vil bestemme hvor bra utstyret man får er, men vi er uansett interessert.

Middle-earth: Shadow of War

Vårt nyeste møte med Monolith og Middle-Earth: Shadow of War gjorde oss bare ekstra positive til hva som venter i oktober. Planene om en oppfølger var aldri spikret, men dette viser at serien nok kan bli værende en god stund. De Plater sier at de stadig får nye ideer til hvordan mekanikkene deres kan forbedres, så vi skal ikke se bort fra at det kommer mer til Shadow of War eller flere spill. Online-aspektet er en meget fin start på dette. Enspillerdelen er fortsatt hovedfokuset, så online-delen skal ikke prege den på noen måte. Den er der bare for å tilføre noe nytt og spennende som gjør at vi kan dele de fantastiske øyeblikkene vi har hatt med andre spillere.

Middle-earth: Shadow of War