Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Metroid: Samus Returns

Metroid: Samus Returns

Vi var så heldige å få prøve over en time av Samus sitt oppussede eventyr, og har virkelig lyst til å spille i flerfoldige timer til.

Oppdragslogg: Selve oppdraget
Samus Aran har blitt beordret til å fullføre et oppdrag. Det som startet i Metroid kan ikke forbli uløst. Nesten tjueseks år har gått siden vi fant ut hva oppdraget gikk ut på i Metroid II: Return of Samus, spillet som viste at dette var et univers som virkelig kunne blomstre til å bli en verdenskjent serie. Nå sitter vi igjen med noen av de beste eventyr- og utforsknings-spillene som finnes der ute.

Dette er en annonse:

Historien er den samme, men måten den presenteres på viser virkelig hvor langt teknologien har kommet siden 1991. MercurySteam, det spanske studioet som har fått tillit nok til å skape denne nye utgaven under Yoshio Sakamoto sine årvåkne øyne, har brukt statiske bilder med sterke 3D-effekter til å dra spillerne inn i historen. Introduksjonen er ikke like lang og komlisert lenger. Slik ønsker studioet å gjøre det lettere for nybegynnere å bli kjent med den populære serien.

Femte minutt: Morph-ballen
Spillet sin identitet er tydelig fra første stund. Samus sitt skip ser virkelig mye bedre ut med den nye spillmotoren, og vi må nesten bare smile når heroinnen kommer ut. Metroid: Samus Returns er et spill med todimensjonale bevegelser og en polygonal base som gir omgivelsene en flott følelse av dybde. Vi fikk uansett ikke mye tid til å nyte dette før det var tid for å gå under bakken.

Annonseringstraileren vi fikk på E3-messen viste frem kontringsangrep-systemet, en grunnleggende del av spillet. De nye fiendene stormer mot dusørjegeren så snart de merker henne, men et godt timet knappetrykk lar Samus vike unna samtidig som hun gjør mye skade på dem. Det 360-graders siktesystemet er like viktig. Her er det tydelig at det ikke lenger snakk om separerte blokker, men lengre strekninger som krever mer presisjon. Noen skritt lengre foran oss finner vi en "Chozo Ruin" som viser seg å inneholde en orbe med "Morph-ballen"

Metroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus Returns

Niende minutt: Røntgensikte
Vi dreper noen fiender til for å øve oss på kontrollene, skytingen og kontringsangrepene. Hun føles rask og smidig når hun står, men er mye tregere når hun kneler. Dette gjelder særlig i forhold til de fleste andre spill i serien. Når vi kommer frem til kulen som aktiverer røntgensiktet får vi en liten smakebit på hvordan kartet kan endres for å ta full nytte av Samus sine ferdigheter på en enkel måte. Den nye egenskapen vil nok bli en av våre favoritter gjennom eventyret siden den viser hvilke overflater som kan ødelegges for å vise nye veier og hemmeligheter.

Tiende minutt: Trykk-stråle

Figuroppgraderingene kommer på løpende bånd de første minuttene vi spiller. "Charge Beam"-en er neste ferdighet ut. Foreløpig vil vi ikke bruke den noe særlig i kampene, men mest for å løse puzzles som krever at vi åpner dører med ulike typer utstyr. Deretter går vi oppover litt, ødelegger noe, går inn i en ball, og kommer tilbake fra andre siden. Selv om kartet prøver å gi oss alternativer føles det hele lineært og forutsigbart for øyeblikket. Flere lagringspunkter og den første teleporterstasjonen viser vei, samtidig som røntgensiktet og kartet lar oss fargekoder ulike ting vi vil huske. Dermed blir det ikke noe problem å få fremgang.

Metroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus Returns

Sekstende minutt: Den første Metroid-en
For ti minutter siden så vi en ruin bestående av ti sirkler. Vi kan se at en av dem lyser opp i en kort filmsekvens, noe som betyr at vi trenger Metroid-DNA for å aktivere den. Takket være de nye ferdighetene våre og pipene som kommer fra sensoren på berøringsskjermen klarte vi å finne skapningen på meget kort tid. Som forventet endte det i konflikt, men ikke en nærkamp. I stedet må vi kontre langdistanseangrep samtidig som vi skyter raketter. Raskt og lett.

Det er nå Metroid: Samus Returns virkelig begynner. Ved å plassere nok genom i ruinen aktiverer vi den, og dermed forandrer verdenen seg. I dette tilfellet forsvinner en giftig tåle, og det er dermed mulig å gå lengre ned i komplekset. Vi er nå i Area 1. Alt vi har sett til nå har bare vært en skjult opplæringsdel med enkelt leveldesign.

Metroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus Returns
Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus Returns
Dette er en annonse: