Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Assassin's Creed: Origins

Assassin's Creed: Origins - Siste inntrykk

Vi hoppet inn i eventyret til Bayek igjen, og fikk tilbringe fire timer i verdenen hans!

  • Tekst: Sam Bishop

Etter å ha tatt pause ett år kommer nå Assassin's Creed tilbake med Origins, hvor vi blir transportert tilbake til det gamle Egypt og trer inn i rollen som Bayek. Vi fikk leke oss med en fire timer lang demo som startet et stykke ut i historien. Bayek var allerede på nivå 12, hvilket betød at vi hadde en rekke med våpen, evner og opplåste områder vi kunne kose oss med.

"Game Director" Ashraf Ismail og "Creative Director" Jean Guesdo fortalte oss at de hadde gjort noen endringer, og de tullet ikke! Da vi prøvde å klatre som Bayek oppdaget vi RT (på Xbox One X) nå er angrep, og ikke klatring, som nå blir kontrollert av A-knappen. Vi har nevnt dette i tidligere forspill, men det er verdt å gjenta fordi forandringen kommer til å være forstyrrende for mange fans.

Området vi ble sluppet løs i var åpent og besto av mange forskjellige steder. Vi startet på nivå 12, men vi ble rådet til å gå opp et par nivå til før vi bega oss ut på hovedoppdraget. Heldigvis kan man se nivåene til både fiender og oppdrag, og tilpasse spillestilen sin deretter. Hovedoppdraget krevde at man var nivå 15, så vi dro ut for å finne ekstraoppdrag som kunne gi oss XP. Det viste seg å være mange måter å gå opp i nivå på i Origins. Sideoppdrag er den mest åpenlyse måten, men vi kunne også slåss med ville dyr, finne skatter og renske områder for banditter, noe som gjorde det mer naturlig å faktisk gå rundt og utforske omgivelsene.

Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins
Assassin's Creed: Origins

Sideoppdragene var mange og varierte, og alle vi fikk teste hadde en dybde vi satte enormt mye pris på. Det har blitt litt vel mange «hent dette, drep så mange av disse»oppdrag i løpet av årene. I det ene oppdraget skulle vi finne en datter som var forsvunnet, men da vi fant ut hva som hadde skjedd med henne ble det et hevnoppdrag i stedet. I et annet oppdrag måtte vi bære lik til en vogn mens vi ble angrepet av en flokk med flodhester. Antallet sideoppdrag er imponerende, men ingen av dem føles forhastede, unødvendige eller kjedelige. Vi spilte gjennom dem fordi vi ville, ikke bare på grunn av belønningen.

Assassin's Creed: Origins

Verdenen vi fikk tilgang til var til vår store lettelse veldig variert. Hva er vel et åpen verden-spill uten en interessant og engasjerende åpen verden? Det var flere innsjøer og elver i det området vi kunne utforske, samt landsbyer, byer, ørkener, bandittleire, huler og mye mer, og alle var forskjellige fra hverandre og hadde sin særegne stil. Du har til og med en hest du kan bruke til å utforske verdenen med. Hesten kan settes på autopilot, slik at den automatisk følger veien til det målet du har markert på kartet.

Mye av sjarmen med verdenen var at den føltes veldig dynamisk. Det skjer ting når du er ute og utforsker, for eksempel dyr som plutselig dukker opp eller fiendtlige soldater som følger etter deg. Dette er ikke nytt for Origins, så klart, men det gjør ting veldig spennende og holder deg på tå hev akkurat som i Far Cry hvor du risikerte å bli angrepet av et vilt dyr når som helst. Spillet føles ikke ut som et tradisjonelt Ubisoft-spill, i stedet føles det ut som en god blanding av mer moderne Ubisoft-konsepter og ideer, som man ser i Wildlands og Watch Dogs 2, for å nevne noen.

Assassin's Creed: Origins

I tillegg til hesten din har du også Senu, en ørn som hjelper deg med å finne fiender og mål fra lufta. Du kan enkelt aktivere Senu ved å trykke ned på D-paden, og den funker på nesten samme måte som dronen i Watch Dogs 2. Den gjør det mye enklere for deg å snike deg rundt og infiltrere steder, samt planlegge og utføre angrep med høy presisjon. Det å krype inn i en base uten å bli oppdaget, for så å ta alle fiendene av dage før de i det hele tatt ser deg, er jo det beste med Assassin's Creed.

Assassin's Creed: Origins
Assassin's Creed: Origins
Assassin's Creed: Origins
Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins